Кодекс у медијима; Кодекс деца и медији; Кодекс новинара

Циљ часа: Ученици ће разумети значај медијских кодекса, посебно кодекса који се односе на децу и новинаре. Развијаће свест о етици у медијском извештавању и важности заштите права деце у медијима.

Уводни део:

  1. Питања за размишљање и дискусију:
    • Шта подразумевамо под појмом кодекс у медијима?
    • Зашто је важно да медији имају етичке кодексе?
    • Како медији могу утицати на децу и младе људе?
    Наставник започиње час постављањем питања која подстичу ученике да разматрају етичке стандарде у медијима и да разумеју значај кодекса за одговорно и поштено извештавање.
  2. Кратко објашњење термина:
    • Кодекс у медијима: Кодекс у медијима је скуп етичких и професионалних правила која новинари и други медијски радници морају да поштују приликом израде медијског садржаја.
    • Кодекс деца и медији: Специфични кодекси који регулишу како медији треба да се односе према деци, обезбеђујући њихова права и достојанство.
    • Кодекс новинара: Сет правила који се односе на обавезу новинара да објективно, поштено и одговорно извештавају јавност.

Главни део:

  1. Значај кодекса у медијима:
    • Етички стандарди: Наставник објашњава да кодекси помажу медијима да осигурају да извештавање буде поштено, истинито и у складу са етичким принципима. Кодекси помажу да се спречи ширење дезинформација, манипулација и непоштовања људских права.
    • Шта чини добар кодекс? Добар кодекс треба да обезбеди поштивање приватности, истинитост информација, поштовање различитих друштвених група и спречавање било какве дискриминације или манипулације.
  2. Кодекс деца и медији:
    • Заштита права деце: Наставник објашњава како медији морају да поштују права деце у складу са националним и међународним правним актима, као што је Конвенција о правима детета. Кодекс за децу у медијима осигурава да деца не буду експлоатисана или изложена штетним или насилним садржајима.
    • Принципи кодекса за децу:
      • Заштита приватности и идентитета деце (посебно у контексту катастрофа, злочина и других осетљивих ситуација).
      • Поштовати дечије права и интересе у свим медијским садржајима.
      • Избегавати приказивање деце у неприкладном или штетном контексту.
      • Препознавање важности образовних и конструктивних садржаја за децу.
  3. Кодекс новинара:
    • Основни принципи кодекса новинара: Наставник објашњава да кодекс новинара укључује:
      • Објективност и непристрасност: Новинари су дужни да извештавају истину, без пристрасности и манипулација.
      • Одговорност: Новинари морају да воде рачуна о последицама које њихово извештавање може имати на друштво и појединце.
      • Поштовање приватности: Заштита приватности људи, посебно у осетљивим ситуацијама, као што су трагедије или лични проблеми.
      • Поштеност и етика: Избегавање сензационализма, злоупотребе слика и видео записа, као и штетних стереотипа.
    • Практична примена кодекса: Наставник наводи примере како новинари користе кодекс у пракси, као што је извештавање о катастрофама, политичким изборима или правима мањина.
  4. Етичке дилеме у медијима:
    Наставник поставља питање ученицима: Шта се дешава када медији крше кодексе и правила? Разматрају се последице кршења кодекса, као што су јавне критике, губитак поверења у медије и правне санкције.

Завршни део:

  1. Резиме:
    Наставник резимира значај кодекса у медијима и их примену на заштиту права деце и професионално извештавање. Наглашава важност поштовања етичких стандарда ради очувања јавног поверења и заштите права појединаца.
  2. Закључни задатак:
    • Наставник поставља питање: Како можемо као појединци да подржимо етику медијског извештавања и заштиту права деце у медијима? Ученици ће размотрити како могу примењивати ове принципе у свом животу и како да се залажу за етичко и одговорно медијско извештавање.
  3. Затварање часа:
    Наставник охрабрује ученике да размотре како медији могу имати позитиван утицај на друштво када следе кодексе и етичке принципе.

Домаћи задатак:

  1. Напиши кратак есеј на тему: Зашто је важно да медији имају кодексе који штите права деце?
  2. Изабери пример медијског садржаја који је кршио кодекс новинара или кодекс за децу и анализирај последице тог кршења.

Провери знање кроз игру:

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).