Власт; Нивои и гране власти

Циљ часа: Упознати ученике с појмом власти и различитим нивоима и гранама власти у друштву. Објаснити улогу сваке гране власти и њихову међусобну интеракцију. Подстицати критичко размишљање о томе како власт утиче на живот грађана.

    Задаци часа: Објаснити појам власти и разликовати нивое и гране власти. Идентификовати улоге различитих грана власти. Разговарати о важности поделе власти у демократији.

    Увод:

    Активности:

    • Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и поставља питање: „Шта за вас значи власт?“ Наставник записује одговоре на табли и подстиче кратку дискусију.
    • Кратка дефиниција: Наставник објашњава основни појам власти и њене функције у друштву.

    Главни део:

    Активности:

    • Нивои власти: Наставник објашњава различите нивое власти, укључујући:
      1. Локалna власт: Општине и градске власти, њихове функције и одговорности.
      2. Регионална власт: Управа на нивоу региона, као што су покрајине или окрузи.
      3. Државна власт: Централна власт, укључујући националне институције и владу.
    • Гране власти: Наставник објашњава три основне гране власти:
      1. Законодавна власт: Објашњење улоге парламента и законодавних тела у доношењу закона.
      2. Извршна власт: Упознавање с улогом владе и председника у спровођењу закона и управљању државом.
      3. Судска власт: Објашњење улоге судова у тумачењу закона и заштити права грађана.
    • Интерактивна дискусија: Наставник покреће дискусију о томе зашто је важна подела власти и како она доприноси функционисању демократије. Питања за разматрање:
    • „Какве последице може имати концентрација власти у једној грани?“
    • „Како грађани могу утицати на рад власти?“

    Завршни део:

    Активности:

    • Резиме: Наставник резимира кључне појмове о властима, нивоима и гранама власти.
    • Провера разумевања: Постављање питања као што су: „Зашто је подела власти важна за демократију?“ и „Које су последице ако неко злоупотреби своју власт?“
    • Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размишљају о томе како могу бити активни грађани и учествовати у процесима доношења одлука.

    Домаћи задатак (опционо):

    • Ученици могу написати кратак састав о томе која грана власти им се чини најважнијом и зашто, наводећи примере из свог окружења.

    Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).