Циљ радионице: Разумети концепте гласања и консензуса. Упознати ученике са процедурама и значајем демократског одлучивања. Развити вештине сарадње и критичког размишљања.
Увод:
Почетак разговора:
- Питања:
- Шта за вас значи “демократија”?
- Како доносите одлуке у својим групама или заједницама?
- Активност:
- На табли или флипчарту написати основне појмове: гласање, консензус, одлучивање.
- Објаснити основне разлике између гласања и консензуса.
Главни део:
Гласање:
- Објашњење:
- Објаснити процес гласања: како се организује, различите методе (нпр. подизање руку, тајно гласање).
- Разговор о предностима и манама гласања.
- Практична активност:
- Нека ученици гласају о једном предлогу (нпр. избор тема за будуће пројекте).
- Анализирати резултате и расправити о томе како су одлуке донете.
Консензус:
- Објашњење:
- Објаснити концепт консензуса: разматрање свих мишљења, постизање сагласности, важност свих гласова.
- Разговор о предностима и недостацима консензуса у односу на гласање.
- Практична активност:
- Нека ученици раде у малим групама на предлогу решења за одређени проблем (нпр. уређење школског дворишта).
- Подстакнути их да постигну сагласност о предлогу.
Поређење метода:
- Дискусија:
- Како се одлуке разликују у зависности од метода? Који метод је био ефикаснији?
- Како осећај припадности утиче на процес одлучивања?
- Забележите кључне тачке на табли.
Закључак:
Рефлексија:
- Питања:
- Како сте се осећали током процеса одлучивања?
- Које методе бисте желели да користите у будућности?
- Завршна дискусија:
- Разговарати о томе како демократија функционише у школској заједници и како се одлуке доносе у другим контекстима.
Домаћи задатак:
- Написати кратак есеј о томе који метод одлучивања преферирате и зашто. Укључите примере из личног искуства.