Циљ часа: Упознати ученике с појмом грађанина и значајем грађанских права и одговорности. Објаснити улогу детета као грађанина и његова права у друштву. Подстицати свест о активном учешћу деце у заједници и значају њиховог гласа.
Задаци часа: Објаснити основне појмове везане за грађанство. Идентификовати права и одговорности деце као грађана. Разговарати о томе како деца могу активно учествовати у животу заједнице.
Увод:
Активности:
- Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и поставља питање: „Шта за вас значи бити грађанин?“ Наставник записује одговоре на табли и подстиче кратку дискусију.
- Кратка анкетна активност: Ученици добијају упитник с питањима о томе која права и одговорности имају као деца. Дискусија о одговорима.
Главни део:
Активности:
- Објашњење појма грађанин: Наставник објашњава појам грађанина, укључујући:
- Основна права грађана (право на слободу, образовање, заштиту, итд.).
- Обавезе и одговорности грађана (поштовање закона, активна улога у заједници).
- Дете као грађанин: Наставник представља права и одговорности деце као грађана, укључујући:
- Право на образовање и развој.
- Право на заштиту од насиља и експлоатације.
- Право на учешће у одлучивању о стварима које их се тичу.
- Групни рад: Ученици се деле у мале групе и добијају задатак да саставе списак права и одговорности које имају као деца. Свака група представља своје идеје разреду.
Завршни део:
Активности:
- Резиме: Наставник резимира кључне појмове о грађанству и улози детета у друштву.
- Провера разумевања: Постављање питања као што су: „Зашто је важно да деца буду упозната са својим правима?“ и „Како деца могу учинити своје гласове чујним у друштву?“
- Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размишљају о својој улози у друштву и важности активног учешћа у свим аспектима живота заједнице.
Домаћи задатак (опционо):
- Ученици могу написати кратак састав о томе које право сматрају најважнијим за децу и зашто.