Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици практично вежбају технике дебатовања, науче како да конструктивно износе и бране своје ставове, као и да развију способности за аргументовану дискусију. Такође, ученици ће научити како да разумеју и уважавају различита мишљења у контексту демократског дијалога.
Уводни део:
- Питања за ученике:
- Шта је дебата?
- За шта је важна дебата у демократском друштву?
- Како се осећате када треба да изнесете свој став пред другим људима?
- Кратак увод у тему: Дебата је важан начин размене мишљења и ставова. У парламенту и другим демократским институцијама, дебате помажу да се размотре различити аспекти неке теме пре него што се донесе одлука. Данас ћемо се концентрисати на практично вежбање дебатовања. Током часа, радићемо на томе да научимо како да изнесемо своје аргументе, како да слушамо и уважавамо друге, и како да одговоримо на контра-аргументе.
- Прелазак на главни део часа: У овом делу часа, сви ћемо учествовати у дебатама. Поделићемо се у две групе и свако ће имати шансу да изнесе свој став. Пратите правила дебате и потрудите се да аргументујете своје мишљење.
Главни део:
- Подела ученика у две групе:
- Ученици ће бити подељени у две групе (по 4–5 ученика у свакој групи). Једна група ће бити “за” одређену тему, а друга “против”.
- Тема 1: „Тиме је важно да школски систем више награђује ученике за труд него за природне способности.“
- Тема 2: „Да ли је важно увођење обавезног волонтирања за све ученике?“
- Тема 3: „Да ли би требало да постоји закон који забрањује коришћење мобилних телефона у школама?“
- Упутства за припрему:
- Свако од ученика треба да се припреми за излагање аргумената. Подстичите их да размотре све аспекте теме и да се припреме да одговоре на могуће контра-аргументе.
- Нагласити да током дебате морају остати фокусирани на тему, да не смују прећи у личне нападе и да се понашају с поштовањем према супротним ставовима.
- Правила дебате:
- Теме: Свако ће имати 2–3 минута да изнесе своје аргументе.
- Против-аргументи: Након излагања, друга група има право да изнесе контра-аргументе.
- Одговарање: Након што обе стране изнесу своје аргументе, следи 2–3 минутни период за одговоре и контра-аргументе.
- Резиме: На крају, свака група ће имати минут да закључи своје ставове и објасни зашто је њихов аргумент најубедљивији.
- Извођење дебате:
- Прва фаза: Излагање аргумената од стране обе групе.
- Друга фаза: Контра-аргументи – свака страна ће износити разлоге зашто се не слаже са ставом супротне стране.
- Трећа фаза: Одговори и дебатовање у оквиру група.
- Дискутовање резултата:
- Након дебате, наставник ће размотрити шта је било добро у аргументацији сваке групе и који су били најјачи и најслабији делови дебате.
- Питања за ученике: Шта сте научили из дебате? Како је изгледала ваша аргументација? Шта бисте променили да поново учествујете у дебати?
Завршни део:
- Резиме и закључци:
- Подсетити ученике да је дебата важан алат за размену мишљења, али да се мора одржавати на конструктиван и поштован начин.
- Нагласити да не постоји “победник” у дебати, већ да је сврха да се боље разумеју различите перспективе и да се научи аргументовано изношење мишљења.
- Питања за ученике:
- Како сте се осећали током дебате? Да ли сте се слагали са ставом своје групе?
- Који су били најјачи аргументи које сте чули у дебати?
- Шта је било најтеже у дебати? Како сте успели да одговорите на контра-аргументе?
- Задатак за домаћи рад:
- Напишите кратку рефлексију о томе шта сте научили о дебатовању, како можете побољшати своје аргументе и како ће вам ова вештина помоћи у будућности.