Демократско друштво и партиципација грађана

Циљ часа: Упознати ученике са основним принципима демократског друштва и значајем партиципације грађана. Развити свест о правима и одговорностима грађана у демократском систему. Подстицати активну улогу ученика у друштву и развијање критичког мишљења о политичким и друштвеним процесима.

Уводни део:

Активности:

  • Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и започиње час питањем: „Шта за вас значи демократија?“ Наставник записује одговоре на табли.
  • Кратка анкетна активност: Ученици добијају упитник с питањима о томе како сматрају да могу учествовати у друштвеном животу (нпр. учествовање у изборима, волонтирање, учешће у јавним расправама).
  • Питање за размишљање: „Зашто је важно да грађани учествују у одлучивању о питањима која их се тичу?“

Главни део:

Активности:

  • Објашњење принципа демократског друштва: Наставник објашњава основне принципе демократије, као што су:
    • Слободни и поштени избори
    • Владавина права
    • Заштита људских права и слобода
    • Разноликост и толеранција

Слободни и поштени избори су избори у којима сви грађани имају право да слободно и без притисака гласају за своје представнике, а процес је транспарентан и праведан.
Владавина права значи да сви људи, укључујући власти, подлежу истим законима који су јасно прописани и примењивани на праведан начин.
Заштита људских права и слобода обухвата гарантовање права свих људи на живот, слободу, безбедност и равноправност без дискриминације.
Разноликост и толеранција подразумевају прихватање и поштовање различитих култура, вера, етничких група и мишљења у друштву.

  • Дискусија о партиципацији грађана: Наставник представља различите облике партиципације грађана у демократском друштву, као што су:
    • Участи у изборима
    • Чланство у политичким партијама
    • Волонтирање и активизам
    • Учешће у јавним расправама и иницијативама
  • Групни рад: Ученици се деле у мале групе и добијају задатак да размисле о начинима на које могу учествовати у животу своје заједнице. Свака група представља своје идеје разреду.

Завршни део:

Активности:

  • Резиме: Наставник резимира кључне појмове о демократском друштву и партиципацији грађана, подсећајући ученике на важност активног учешћа у друштвеном животу.
  • Провера разумевања: Постављање питања за проверу као што су: „Какве одговорности имамо као грађани у демократском друштву?“ и „Како можемо утицати на доношење одлука у нашој заједници?“
  • Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размисле о томе како могу постати активни грађани и утицати на позитивне промене у друштву.

Домаћи задатак (опционо):

  • Ученици могу написати кратак састав о томе како виде своју улогу у друштву и на који начин могу допринети побољшању своје заједнице.

Провери знање кроз игру:

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).