Циљ часа: Упознати ученике са основним принципима демократског друштва и значајем партиципације грађана. Развити свест о правима и одговорностима грађана у демократском систему. Подстицати активну улогу ученика у друштву и развијање критичког мишљења о политичким и друштвеним процесима.
Задаци часа: Објаснити појам демократског друштва и кључне принципе демократских система. Идентификовати облике партиципације грађана у демократском друштву. Разговарати о улози грађана у доношењу одлука и утицају на политику.
Увод:
Активности:
- Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и започиње час питањем: „Шта за вас значи демократија?“ Наставник записује одговоре на табли.
- Кратка анкетна активност: Ученици добијају упитник с питањима о томе како сматрају да могу учествовати у друштвеном животу (нпр. учествовање у изборима, волонтирање, учешће у јавним расправама).
- Питање за размишљање: „Зашто је важно да грађани учествују у одлучивању о питањима која их се тичу?“
Главни део:
Активности:
- Објашњење принципа демократског друштва: Наставник објашњава основне принципе демократије, као што су:
- Слободни и поштени избори
- Владавина права
- Заштита људских права и слобода
- Разноликост и толеранција
- Дискусија о партиципацији грађана: Наставник представља различите облике партиципације грађана у демократском друштву, као што су:
- Участи у изборима
- Чланство у политичким партијама
- Волонтирање и активизам
- Учешће у јавним расправама и иницијативама
- Групни рад: Ученици се деле у мале групе и добијају задатак да размисле о начинима на које могу учествовати у животу своје заједнице. Свака група представља своје идеје разреду.
Завршни део:
Активности:
- Резиме: Наставник резимира кључне појмове о демократском друштву и партиципацији грађана, подсећајући ученике на важност активног учешћа у друштвеном животу.
- Провера разумевања: Постављање питања за проверу као што су: „Какве одговорности имамо као грађани у демократском друштву?“ и „Како можемо утицати на доношење одлука у нашој заједници?“
- Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размисле о томе како могу постати активни грађани и утицати на позитивне промене у друштву.
Домаћи задатак (опционо):
- Ученици могу написати кратак састав о томе како виде своју улогу у друштву и на који начин могу допринети побољшању своје заједнице.