Циљ часа: Упознати ученике са појмом демократског друштва и његовим основним карактеристикама. Објаснити значај сваке карактеристике у контексту функционисања демократије.Подстицати критичко размишљање о томе како се демократске принципе могу применити у свакодневном животу.
Уводни део:
Активности:
- Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и започиње час питањем: „Шта за вас значи демократија?“ Наставник записује одговоре на табли и подстиче кратку дискусију.
- Дефиниција демократије: Наставник представља основну дефиницију демократије и демократског друштва, објашњавајући да се ради о систему у којем грађани учествују у доношењу одлука.
Главни део:
Активности:
- Карактеристике демократског друштва: Наставник објашњава кључне карактеристике демократског друштва, као што су:
- Слободни и поштени избори су избори у којима сви грађани имају право да гласају без страха од манипулација и са поштовањем основних демократских принципа.
- Владавина права означава да су сви људи, укључујући и власт, подложни и обавезни да поштују законе који су једнако примењивани на сваког појединца.
- Заштита људских права подразумијева осигурање основних слобода и права свих људи, као што су право на живот, слободу и једнако поступање.
- Разноликост и толеранција подразумевају прихватање различитости у друштву, било да су у питању вера, етничка припадност или други лични идентитети, и поштовање тих разлика.
- Активно учешће грађана се односи на ангажовање људи у политичким, друштвеним и економским процесима, као што су гласање, протестовање или волонтирање.
- Дискусија о демократским и недемократским системима: Наставник покреће дискусију о разликама између демократских и недемократских система. Ученици могу навести примере из историје или савременог живота. Питања за разматрање:
- „Какве последице може имати недемократски систем на живот грађана?“
- „Које су предности демократског друштва за појединце и заједницу?“
- Групни рад: Ученици се деле у мале групе и добијају задатак да направе кратак списак примера демократских принципа у својој заједници. Свака група представља своје идеје разреду.
Завршни део:
Активности:
- Резиме: Наставник резимира кључне појмове о демократском друштву и његовим карактеристикама.
- Провера разумевања: Постављање питања као што су: „Зашто је важно заштитити људска права у демократском друштву?“ и „Како можемо допринети демократији у нашој заједници?“
- Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размишљају о својој улози у демократском друштву и важности активног учешћа у друштвеном животу.
Домаћи задатак (опционо):
- Ученици могу написати кратак састав о томе које карактеристике демократског друштва сматрају најзначајнијима и зашто.
Провери знање кроз игру: