Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју значај културне различитости у друштву и како културно различите групе доприносе изградњи заједнице. Ученици ће истражити начине како културна разноликост обогаћује друштво, као и значај толеранције и поштовања других култура у свакодневном животу.
Уводни део:
- Упознавање са темом:
- Наставник ће почети час питањем: “Шта за вас значи културна различитост? Како видите људе који припадају различитим културним, етничким или верским групама?”.
- Ученици ће бити охрабрени да деле своје мишљење и искуства о културним различитостима у свом окружењу.
- Наставник ће објаснити појам културне различитости и указати на значај разумевања и поштовања других култура у изградњи јединствене заједнице.
- Повезивање са животом ученика:
- Питање: “Да ли у вашем окружењу живе људи из различитих културних група? Како се ви осећате у таквом окружењу?”.
- Наставник ће подсетити ученике да је наша заједница често мултикултурална и да можемо научити много од других култура које обогаћују наше друштво.
Главни део:
- Дефинисање појмова:
- Културна различитост – разноликост културних израза и вредности које произилазе из различитих етничких, верских, језичких, историјских и других контекста.
- Мултикултурализам – концепт који подразумева истовремено постојање различитих култура у једном друштву, с тим да се свака култура поштује и да има право на постојање.
- Инклузија и толеранција – прихватање и поштовање културних различитости и осигуравање равноправности свих чланова друштва.
- Како културне различитости обогаћују друштво:
- Наставник ће објаснити како културне различитости могу донети обогаћење у друштву на различите начине: нови погледи на живот, кулинарске и уметничке разноликости, размена идеја и обогаћивање језика.
- Пример из историје и савременог друштва који показује како мултикултуралност и различитост доприносе развоју друштва: наука, књижевност, музика, спорт, култура.
- Дискусија о изазовима културне различитости:
- Наставник ће позвати ученике да размотре које изазове културна различитост може донети друштву (нпр. конфликти, неразумевање, предрасуде).
- Како можемо као појединци и као заједница превазићи ове изазове? Како побољшати комуникацију и разумевање међу културно различитим групама?
- Пример из стварног живота:
- Ученици ће анализирати примере из стварног живота где културна различитост може изазвати конфликт, али и ситуације у којима различите културне групе успевају да живе у хармонији.
- Пример: мултикултурални градови као што су Нјујорк или Лондон, или историјски примери где су различите културе допринеле напретку друштва.
- Активност у групама:
- Ученици ће бити подељени у мале групе и добиће задатак да размотре како могу унапредити комуникацију и разумевање између различитих културних група у њиховом окружењу.
- Кроз дискусију, групе ће идентификовати конкретне кораке које могу предузети како би промовисали толеранцију и инклузију у школи, породици и широј заједници.
Завршни део:
- Закључак:
- Наставник ће резимирати најважније тачке часа, истичући значај културне различитости као обогаћења заједнице и потребу за разумевањем и поштовањем других култура.
- Подсетиће ученике на важност толеранције, инклузије и изградње друштва које поштује права и слободе свих људи, без обзира на њихову културну припадност.
- Задаци за ученике:
- Ученици ће бити замољени да напишу кратак састав на тему: “Како културна различитост обогаћује наше друштво?”.
- Састав ће их мотивисати да размотре примере из свог живота или из друштва, у којима су културне различитости биле или могу бити корисне.