Циљ часа: Ученици ће разумети појам интернет насиља, његове облике и последице, и како је повезано са Конвенцијом о правима детета. Развиће свест о својим правима и начинима заштите од интернет насиља.
Исходи часа:
- Ученици ће препознати различите облике интернет насиља и њихов утицај на жртве.
- Разумеће одредбе Конвенције о правима детета које се односе на заштиту од насиља и злоупотребе.
- Научиће како да се заштите и коме да се обрате у случају да буду жртве интернет насиља.
Уводни део:
- Увод у тему:
- Наставник започиње час кратким питањем: „Шта мислите шта је интернет насиље и да ли сте чули за примере у свом окружењу?“
- Наставник упознаје ученике са циљем часа – препознавање интернет насиља и разумевање везе са правима детета.
- Кратка рекапитулација Конвенције о правима детета:
- Наставник објашњава да је Конвенција о правима детета међународни документ који штити права детета и уводи ученике у чланове који се односе на заштиту од насиља и злоупотребе.
Главни део:
- Објашњење појма интернет насиља:
- Шта је интернет насиље?:
- Дефиниција интернет насиља и његови облици (нпр. сајбер-малтретирање, узнемиравање, ширење лажних информација, објављивање неприкладних слика без дозволе).
- Примери и последице:
- Примери из стварног живота који илуструју како интернет насиље изгледа и како може утицати на жртве (психолошке последице, губитак самопоуздања, депресија).
- Заштита према Конвенцији о правима детета:
- Члан 16: Право на приватност.
- Члан 19: Право на заштиту од насиља, злостављања и занемаривања.
- Разговор о томе како ове одредбе штите децу од интернет насиља и на који начин се примењују у пракси.
- Шта је интернет насиље?:
- Групни рад – анализа примера:
- Ученици се деле у групе и добијају примере ситуација које се односе на интернет насиље.
- Задатак: Анализирати пример и одговорити на питања – Која права детета су повређена? Како би жртва могла да реагује и потражи помоћ?
- Групе износе своје закључке, а наставник допуњава дискусију и истиче кључне мере заштите.
Завршни део:
- Сумирање и закључци:
- Наставник истиче најважније појмове: како препознати интернет насиље, који су кораци за заштиту и која права детета штите од оваквих облика насиља.
- Ученике пита: „Шта сте данас научили што би могло да вам помогне у будућности када је реч о заштити од интернет насиља?“
- Кратка активност за размишљање:
- Ученици одговарају на питање: „Које кораке ћете предузети ако се суочите са интернет насиљем?“
Домаћи задатак:
- Ученици треба да истраже и опишу један пример интернет насиља из медија и наведу која су права детета била повређена, уз предлоге за мере које су могле бити предузете да се жртва заштити.