Циљ часа: Циљ часа је да ученици разумеју карактеристике насилника, жртве и сведока насиља, као и да се упознају са мерама заштите од родно заснованог насиља. Час ће такође укључити дискусију о важности препознавања насиља, улози друштва у његовом спречавању и значају правне и социјалне заштите за жртве.
Уводни део:
- Поздрав ученицима и увођење у тему:
- Почети час питањем: Како препознајете насиље? Да ли су вам познате особе које су биле жртве насиља или су сведочиле неком насиљу?
- Објаснити да ће час бити усмерен на разумевање улога различитих учесника у насиљу: насилника, жртве и сведока, као и на мере заштите које постоје за жртве родно заснованог насиља.
- Презентација циљева часа:
- Објаснити да ће ученици разматрати шта доводи до насиља, како разликовати различите улоге у ситуацијама насиља и које мере се предузимају за заштиту жртава.
Главни део:
- Карактеристике особе која врши насиље:
- Физичке и психолошке карактеристике насилника:
- Насилници често имају потребу да контролишу друге, често користе силу да би се осећали моћно.
- Могу бити људи који су сами били изложени насиљу или који су одрасли у окружењу где је насиље било прихваћено.
- Психолошке карактеристике могу укључивати ниско самопоштовање, агресивност, импулсивност, као и потребу за доминацијом.
- Стереотипи о насилницима: Многи мисле да су насилници увек веома агресивни и видљиви, али у стварности, многи насилници су и људи који на први поглед не изгледају као “класични” насилници, али њихова контролна понашања и манипулације су дубоко укорењени.
- Физичке и психолошке карактеристике насилника:
- Карактеристике особе која је изложена насиљу:
- Психолошке и физичке последице: Жртве насиља често развијају анксиозност, депресију, ПТСП (посттрауматски стресни поремећај) и имају ниско самопоштовање. Њихова самопоуздање и осећај безбедности су озбиљно нарушени.
- Разлике између жртава: Жртве насиља могу бити било ко, али су жене, деца и рањиве групе често изложене већем ризику. У многим случајевима, жртве осећају стид или страх од напуштања насилника, што их спречава да потраже помоћ.
- Друштвени и економски фактори: Низак социјални статус, економска зависност и културни фактори могу допринети томе да жртве насиља остану у насилним везама.
- Карактеристике сведока насиља:
- Реакције сведока насиља: Сведоци насиља могу осећати страх, стид или осећање немоћи. Њихове реакције могу бити различите, од непријатељског става према насилнику до неусмеравања пажње на насилника због страха од последица.
- Ролa друштва и појединаца: Сведоци имају важну улогу у прекиду насиља. Људи који сведоче насиље треба да знају како да реагују, како да подрже жртву и, у неким случајевима, пријаве насиље.
- Родно засновано насиље – Врсте насиља:
- Физичко насиље: Ударци, повреде, теже физичке претње.
- Сексуално насиље: Силовање, сексуално узнемиравање, приморавање на нежељени секс.
- Психолошко насиље: Понижавање, претње, изолација.
- Економско насиље: Контрола финансија, спречавање жртве да има приступ ресурсима.
- Технолошко насиље: Угрожавање приватности, узнемиравање путем интернета и друштвених мрежа.
- Мере заштите од родно заснованог насиља:
- Законодавство: Закон о заштити од насиља у породици, Закон о родној равноправности, као и међународни уговори који се баве заштитом жртава.
- Привремене мере: Издавање налог за удаљавање насилника из стана, привремене забране контакта.
- Подршка жртвама: Центри за социјални рад, склоништа за жртве насиља, правна и психолошка помоћ.
- Превенција насиља: Образовање и свест о родној равноправности, кампање за спречавање насиља, укључивање заједнице у борбу против насиља.
Завршни део:
- Резимирање најважнијих поука:
- Насиље није само појединачан проблем, већ друштвени проблем који захтева активну улогу свих.
- Карактеристике насилника, жртава и сведока помажу у бољем разумевању динамике насиља и важности превенције.
- Мере заштите су од кључне важности за сигурност жртава и спречавање даљег насиља.
- Дискусија:
- Поставити питање: Шта можемо учинити као друштво да спречимо насиље и помогнемо жртвама? Подстакнути ученике да разматрају начине како да подрже жртве и осигурају да се насиље не настави.
- Разговарати о важности подизања свести и правовременог реаговања у ситуацијама насиља.
- Закључак:
- Охрабрити ученике да буду свесни знакова насиља у свом окружењу и да се залажу за равноправност и заштиту људских права.
Домаћи задатак: Написати есеј на тему: Како можемо као друштво спречити родно засновано насиље и помоћи жртвама?
Провери знање кроз игру: