Карактеристике особе која врши насиље, која је изложена насиљу или која му сведочи; Мере заштите од родно заснованог насиља

Циљ часа: Циљ часа је да ученици разумеју карактеристике насилника, жртве и сведока насиља, као и да се упознају са мерама заштите од родно заснованог насиља. Час ће такође укључити дискусију о важности препознавања насиља, улози друштва у његовом спречавању и значају правне и социјалне заштите за жртве.

Уводни део:

  1. Поздрав ученицима и увођење у тему:
    • Почети час питањем: Како препознајете насиље? Да ли су вам познате особе које су биле жртве насиља или су сведочиле неком насиљу?
    • Објаснити да ће час бити усмерен на разумевање улога различитих учесника у насиљу: насилника, жртве и сведока, као и на мере заштите које постоје за жртве родно заснованог насиља.
  2. Презентација циљева часа:
    • Објаснити да ће ученици разматрати шта доводи до насиља, како разликовати различите улоге у ситуацијама насиља и које мере се предузимају за заштиту жртава.

Главни део:

  1. Карактеристике особе која врши насиље:
    • Физичке и психолошке карактеристике насилника:
      • Насилници често имају потребу да контролишу друге, често користе силу да би се осећали моћно.
      • Могу бити људи који су сами били изложени насиљу или који су одрасли у окружењу где је насиље било прихваћено.
      • Психолошке карактеристике могу укључивати ниско самопоштовање, агресивност, импулсивност, као и потребу за доминацијом.
    • Стереотипи о насилницима: Многи мисле да су насилници увек веома агресивни и видљиви, али у стварности, многи насилници су и људи који на први поглед не изгледају као “класични” насилници, али њихова контролна понашања и манипулације су дубоко укорењени.
  2. Карактеристике особе која је изложена насиљу:
    • Психолошке и физичке последице: Жртве насиља често развијају анксиозност, депресију, ПТСП (посттрауматски стресни поремећај) и имају ниско самопоштовање. Њихова самопоуздање и осећај безбедности су озбиљно нарушени.
    • Разлике између жртава: Жртве насиља могу бити било ко, али су жене, деца и рањиве групе често изложене већем ризику. У многим случајевима, жртве осећају стид или страх од напуштања насилника, што их спречава да потраже помоћ.
    • Друштвени и економски фактори: Низак социјални статус, економска зависност и културни фактори могу допринети томе да жртве насиља остану у насилним везама.
  3. Карактеристике сведока насиља:
    • Реакције сведока насиља: Сведоци насиља могу осећати страх, стид или осећање немоћи. Њихове реакције могу бити различите, од непријатељског става према насилнику до неусмеравања пажње на насилника због страха од последица.
    • Ролa друштва и појединаца: Сведоци имају важну улогу у прекиду насиља. Људи који сведоче насиље треба да знају како да реагују, како да подрже жртву и, у неким случајевима, пријаве насиље.
  4. Родно засновано насиље – Врсте насиља:
    • Физичко насиље: Ударци, повреде, теже физичке претње.
    • Сексуално насиље: Силовање, сексуално узнемиравање, приморавање на нежељени секс.
    • Психолошко насиље: Понижавање, претње, изолација.
    • Економско насиље: Контрола финансија, спречавање жртве да има приступ ресурсима.
    • Технолошко насиље: Угрожавање приватности, узнемиравање путем интернета и друштвених мрежа.
  5. Мере заштите од родно заснованог насиља:
    • Законодавство: Закон о заштити од насиља у породици, Закон о родној равноправности, као и међународни уговори који се баве заштитом жртава.
    • Привремене мере: Издавање налог за удаљавање насилника из стана, привремене забране контакта.
    • Подршка жртвама: Центри за социјални рад, склоништа за жртве насиља, правна и психолошка помоћ.
    • Превенција насиља: Образовање и свест о родној равноправности, кампање за спречавање насиља, укључивање заједнице у борбу против насиља.

Завршни део:

  1. Резимирање најважнијих поука:
    • Насиље није само појединачан проблем, већ друштвени проблем који захтева активну улогу свих.
    • Карактеристике насилника, жртава и сведока помажу у бољем разумевању динамике насиља и важности превенције.
    • Мере заштите су од кључне важности за сигурност жртава и спречавање даљег насиља.
  2. Дискусија:
    • Поставити питање: Шта можемо учинити као друштво да спречимо насиље и помогнемо жртвама? Подстакнути ученике да разматрају начине како да подрже жртве и осигурају да се насиље не настави.
    • Разговарати о важности подизања свести и правовременог реаговања у ситуацијама насиља.
  3. Закључак:
    • Охрабрити ученике да буду свесни знакова насиља у свом окружењу и да се залажу за равноправност и заштиту људских права.

Домаћи задатак: Написати есеј на тему: Како можемо као друштво спречити родно засновано насиље и помоћи жртвама?

Провери знање кроз игру:

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).