Циљ часа: Упознати ученике с концептом партиципације у школи и различитим нивоима укључености ученика. Идентификовати разлике између манипулације, декоративне, симболичке и стварне партиципације. Развити критичко размишљање о томе како се партиципација може побољшати у школском контексту.
Задаци часа: Објаснити појам партиципације и различите нивое. Разговарати о позитивним и негативним аспектима сваког типа партиципације. Подстицати ученике да размисле о својој улози у школском систему.
Увод:
Активности:
- Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и поставља питање: „Шта за вас значи партиципација у школи?“ Наставник записује одговоре на табли и подстиче кратку дискусију.
- Кратка дефиниција: Наставник објашњава основни појам партиципације и важност укључивања ученика у процес одлучивања.
Главни део:
Активности:
- Лествица партиципације: Наставник објашњава четири нивоа партиципације:
- Манипулација: Објашњење како ученици могу бити манипулисани у одлучивању, без праве моћи или утицаја.
- Декоративна употреба: Када се ученици укључују само као „декор“ у процесу, без реалног утицаја на одлуке (нпр. учешће у школским догађајима без утицаја на организацију).
- Симболичка употреба: Укључивање ученика у одлучивање, али без праве моћи (нпр. учешће у консултацијама, али одлуке доносе одрасли).
- Стварна партиципација: Када ученици активно учествују у процесима доношења одлука и имају стварни утицај на резултате (нпр. представнички органи ученика који заиста утичу на политику школе).
- Групна дискусија: Наставник дели ученике у мале групе и задатак им је да размисле о примера из своје школе за сваку категорију партиципације. Питања за разматрање:
- „Које примере манипулације можете идентификовати?“
- „Како можемо прелазити са декоративне на стварну партиципацију?“
Завршни део:
Активности:
- Резиме: Наставник резимира кључне концепте о лествици партиципације и улози ученика.
- Провера разумевања: Постављање питања као што су: „Који тип партиципације сматрате најпожељнијим и зашто?“ и „Како можемо као ученици побољшати наш утицај на одлуке у школи?“
- Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размисле о томе како они могу активно учествовати у животу школе и бити носиоци промена.
Домаћи задатак (опционо):
- Ученици могу написати кратак састав о томе како би желели да виде своје учешће у одлучивању у школи и предлоге за побољшање партиципације.