Лествица партиципације ученика у школи

Циљ часа: Упознати ученике с концептом партиципације у школи и различитим нивоима укључености ученика. Идентификовати разлике између манипулације, декоративне, симболичке и стварне партиципације. Развити критичко размишљање о томе како се партиципација може побољшати у школском контексту.

Задаци часа: Објаснити појам партиципације и различите нивое. Разговарати о позитивним и негативним аспектима сваког типа партиципације. Подстицати ученике да размисле о својој улози у школском систему.

Увод:

Активности:

  • Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и поставља питање: „Шта за вас значи партиципација у школи?“ Наставник записује одговоре на табли и подстиче кратку дискусију.
  • Кратка дефиниција: Наставник објашњава основни појам партиципације и важност укључивања ученика у процес одлучивања.

Главни део:

Активности:

  • Лествица партиципације: Наставник објашњава четири нивоа партиципације:
    1. Манипулација: Објашњење како ученици могу бити манипулисани у одлучивању, без праве моћи или утицаја.
    2. Декоративна употреба: Када се ученици укључују само као „декор“ у процесу, без реалног утицаја на одлуке (нпр. учешће у школским догађајима без утицаја на организацију).
    3. Симболичка употреба: Укључивање ученика у одлучивање, али без праве моћи (нпр. учешће у консултацијама, али одлуке доносе одрасли).
    4. Стварна партиципација: Када ученици активно учествују у процесима доношења одлука и имају стварни утицај на резултате (нпр. представнички органи ученика који заиста утичу на политику школе).
  • Групна дискусија: Наставник дели ученике у мале групе и задатак им је да размисле о примера из своје школе за сваку категорију партиципације. Питања за разматрање:
  • „Које примере манипулације можете идентификовати?“
  • „Како можемо прелазити са декоративне на стварну партиципацију?“

Завршни део:

Активности:

  • Резиме: Наставник резимира кључне концепте о лествици партиципације и улози ученика.
  • Провера разумевања: Постављање питања као што су: „Који тип партиципације сматрате најпожељнијим и зашто?“ и „Како можемо као ученици побољшати наш утицај на одлуке у школи?“
  • Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размисле о томе како они могу активно учествовати у животу школе и бити носиоци промена.

Домаћи задатак (опционо):

  • Ученици могу написати кратак састав о томе како би желели да виде своје учешће у одлучивању у школи и предлоге за побољшање партиципације.

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).