Манипулације путем медија

Циљ часа: Ученици ће научити како медији могу манипулисати јавним мњењем кроз различите технике, као што су одлагање информација, скретање пажње, побуђивање емоција и стварање осећаја кривице. Развијаће критичко размишљање о медијским садржајима и научиће како да се одупру медијским манипулацијама.

Уводни део:

  1. Питања за размишљање и дискусију:
    • Шта су медијске манипулације?
    • Како медији могу утицати на наше мишљење и поступке?
    • Зашто је важно препознати манипулације у медијима?
    Наставник започиње час постављањем питања која ће ученицима помоћи да размисле о томе како медији могу обликовати њихове ставове и понашање. Ученици ће размотрити примере манипулативних медијских садржаја и размислити о томе како могу препознати када су манипулисани.
  2. Кратко објашњење термина: Наставник објашњава шта су медијске манипулације, наглашавајући да се манипулација у медијима односи на свесну употребу техника за контролисање јавног мњења, често са циљем да се створи или појача одређена реакција код публике (нпр. паника, страх, бес, емоционална реакција).

Главни део:

  1. Технике медијских манипулација:
    • Одлагање информације:
      Медији често одлажу важне информације како би се повећао интерес или да би публика остала узбуђена или нервозна. Наставник објашњава како се информације могу намерно задржати како би се створила неиспуњена очекивања и подстакло интересовање.
      Пример: Одлагање откривања важних информација у извештају о катастрофи или скандалу, како би се публика држала у неизвесности.
    • Скретање пажње:
      Медији могу користити технику скретања пажње, тако што ће фокусирати публику на мање важне детаље, док се избегавају веће, значајније теме.
      Пример: Фокусирање на неважан, али драматичан догађај, док се важне економске или политичке вести занемарују.
    • Побуђивање емоција:
      Публика је често подложна манипулацији ако медији користе технике које побуђују снажне емоције као што су страх, бес или туга.
      Пример: Извештавање о трагичним догађајима (попут природних катастрофа или злочина) користећи слике и речи које подстичу осећај жалости или страха, а не рационално разматрање.
    • Стварање осећаја кривице:
      Медији могу манипулисати публиком тако што ће створити осећај кривице или одговорности за одређене проблеме или ситуације.
      Пример: Рекламе или извештаји који узрокују осећај да је појединац лично одговоран за глобалне проблеме као што су климатске промене, сиромаштво или болести.
    • Неговање некултуре и агресије:
      Медији често користе агресиван, вулгаран или сензационалан језик како би привукли пажњу. Ово може довести до ширења агресије и некултурног понашања у друштву.
      Пример: Коришћење вулгарних и агресивних израза у извештавању о политичким конфликтима или друштвеним тензијама.
  2. Примери медијских манипулација:
    • Наставник наводи конкретне примере медијских манипулација из стварног живота, као што су политичке кампање, реклама или новости које користе емоционално набијене слике и речи. Такође, ученике се охрабрује да сами примете овакве технике у медијима.
  3. Како препознати и одупрети се медијским манипулацијама?
    • Критичко разматрање: Наставник учи ученике како да критички разматрају медијске садржаје, питајући се ко је аутор информације, која је сврха садржаја и каква емоција се покушава изазвати.
    • Провера извора: Ученике треба подстицати да проверу информације из више независних и поузданих извора.
    • Разматрање контекста: Важно је увек размотрити контекст у којем се информација представља, како би се избегле манипулације.

Завршни део:

  1. Резиме:
    Наставник сумира главне технике медијских манипулација: одлагање информација, скретање пажње, побуђивање емоција, стварање осећаја кривице и неговање некултуре. Наглашава важност критичког разматрања свих медијских садржаја и разумевања како се можемо одупрети манипулацијама.
  2. Закључни задатак:
    • Наставник поставља питање: Како можемо као појединци да се одупремо манипулацијама медија и будемо одговорни у конзумирању медијских садржаја? Ученици ће разматрати како могу применити научене технике критичког разматрања у свом свакодневном животу.
  3. Затварање часа:
    Наставник подстиче ученике да буду свесни како медији утичу на њихово разматрање света и да развијају вештине које ће им помоћи да препознају манипулације.

Домаћи задатак:

  1. Напиши есеј на тему: Како медији могу манипулисати нашим емоцијама и како се можемо одупрети тим манипулацијама?
  2. Пронђи пример медијског садржаја (из новина, телевизије или интернета) који користи технику једне од наведених манипулација и анализирај га.

Провери знање кроз игру:

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).