Медији као извор информација и дезинформација

Циљ часа: Ученици ће разумети разлику између информација и дезинформација, препознати важност критичког разматрања медијских садржаја и развијати вештине за идентификацију тачних и нетачних информација у медијима.

Уводни део:

  1. Питања за размишљање и дискусију:
    • Шта је разлика између информација и дезинформација?
    • Како препознајемо да ли су информације које примамо тачне или нетачне?
    • Какву улогу медији имају у формирању нашег мишљења и ставова?
    Наставник започиње час постављањем питања која ће ученицима помоћи да размисле о томе како медији утичу на њихово разматрање догађаја и формирање мишљења. Ученици ће бити подстакнути да разматрају пример из свог живота када су добили информацију која се касније испоставила као нетачна.
  2. Кратко објашњење термина:
    Наставник објашњава основне појмове:
    • Информација: Податак који је тачан, проверљив и који помаже у доношењу одлука.
    • Дезинформација: Лажна или нетачна информација која се намерно или ненамерно преноси, са циљем да се изманипулише јавност.

Главни део:

  1. Медији као извор информација:
    • Како медији пружају информације: Наставник објашњава како медији, као што су телевизија, новине, интернет и друштвене мреже, објављују информације које нам помажу да разумемо свет око нас.
    • Етика и одговорност новинара: Овде се разматра важност објективног и правичног извештавања. Наставник говори о томе како новинари и медији имају одговорност да представљају проверене и тачне информације.
  2. Дезинформације у медијима:
    • Шта су дезинформације и како настају? Дезинформације могу настати као последица људских грешака, неадекватног истраживања, али и као последица намерног ширења лажних података ради манипулације јавним мњењем.
    • Примери дезинформација: Наставник износи примере из стварног живота када су медији или појединци ширили нетачне информације (нпр. лажне вести у контексту политике, здравља, природних катастрофа).
  3. Како препознати дезинформације?
    • Критичко разматрање извора: Препознавање да ли информација долази из поузданих и проверених извора (познати медији, стручњаци, академски радови).
    • Провера чињеница: Наставник упознаје ученике са методама за проверу чињеница, као што су сајтови и алати за проверу тачности информација (нпр. FactCheck.org, Snopes).
    • Разматрање контекста: Важност разумевања контекста у којем је информација представљена, како би се избегло погрешно тумачење.
  4. Примери медијских манипулација:
    • Политичке дезинформације: Како медији могу бити коришћени за ширење лажних информација с циљем утицаја на изборе или јавне политике.
    • Медицинске дезинформације: Пример лажних информација о здрављу и вакцинама које су се шириле током пандемије COVID-19.

Завршни део:

  1. Резиме:
    Наставник сумира главне тачке часа. Медији су важан извор информација, али такође могу бити извор дезинформација. Кључно је да будемо критични према ономе што читамо, гледамо или слушамо.
  2. Закључни задатак:
    • Наставник поставља питање: Како као појединци можемо да се боримо против дезинформација и будемо одговорни корисници медија? Ученици ће размотрити начине на које могу проверити тачност информација које добијају.
  3. Затварање часа:
    Наставник позива ученике да буду критички према медијским садржајима које конзумирају и да се труде да информације које деле буду проверене и поуздане.

Домаћи задатак:

Напиши кратак есеј на тему: Како препознати дезинформације у медијима и зашто је важно бити одговоран корисник медија?Изабери један медиј (нпр. телевизијски програм, интернет страницу или друштвену мрежу) и анализирај један пример који је могао бити дезинформација, објасни како је то утицало на друштво.

Провери знање кроз игру:

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).