Циљ часа: Ученици ће разумети разлику између информација и дезинформација, препознати важност критичког разматрања медијских садржаја и развијати вештине за идентификацију тачних и нетачних информација у медијима.
Уводни део:
- Питања за размишљање и дискусију:
- Шта је разлика између информација и дезинформација?
- Како препознајемо да ли су информације које примамо тачне или нетачне?
- Какву улогу медији имају у формирању нашег мишљења и ставова?
- Кратко објашњење термина:
Наставник објашњава основне појмове:- Информација: Податак који је тачан, проверљив и који помаже у доношењу одлука.
- Дезинформација: Лажна или нетачна информација која се намерно или ненамерно преноси, са циљем да се изманипулише јавност.
Главни део:
- Медији као извор информација:
- Како медији пружају информације: Наставник објашњава како медији, као што су телевизија, новине, интернет и друштвене мреже, објављују информације које нам помажу да разумемо свет око нас.
- Етика и одговорност новинара: Овде се разматра важност објективног и правичног извештавања. Наставник говори о томе како новинари и медији имају одговорност да представљају проверене и тачне информације.
- Дезинформације у медијима:
- Шта су дезинформације и како настају? Дезинформације могу настати као последица људских грешака, неадекватног истраживања, али и као последица намерног ширења лажних података ради манипулације јавним мњењем.
- Примери дезинформација: Наставник износи примере из стварног живота када су медији или појединци ширили нетачне информације (нпр. лажне вести у контексту политике, здравља, природних катастрофа).
- Како препознати дезинформације?
- Критичко разматрање извора: Препознавање да ли информација долази из поузданих и проверених извора (познати медији, стручњаци, академски радови).
- Провера чињеница: Наставник упознаје ученике са методама за проверу чињеница, као што су сајтови и алати за проверу тачности информација (нпр. FactCheck.org, Snopes).
- Разматрање контекста: Важност разумевања контекста у којем је информација представљена, како би се избегло погрешно тумачење.
- Примери медијских манипулација:
- Политичке дезинформације: Како медији могу бити коришћени за ширење лажних информација с циљем утицаја на изборе или јавне политике.
- Медицинске дезинформације: Пример лажних информација о здрављу и вакцинама које су се шириле током пандемије COVID-19.
Завршни део:
- Резиме:
Наставник сумира главне тачке часа. Медији су важан извор информација, али такође могу бити извор дезинформација. Кључно је да будемо критични према ономе што читамо, гледамо или слушамо. - Закључни задатак:
- Наставник поставља питање: Како као појединци можемо да се боримо против дезинформација и будемо одговорни корисници медија? Ученици ће размотрити начине на које могу проверити тачност информација које добијају.
- Затварање часа:
Наставник позива ученике да буду критички према медијским садржајима које конзумирају и да се труде да информације које деле буду проверене и поуздане.
Домаћи задатак:
Напиши кратак есеј на тему: Како препознати дезинформације у медијима и зашто је важно бити одговоран корисник медија?Изабери један медиј (нпр. телевизијски програм, интернет страницу или друштвену мрежу) и анализирај један пример који је могао бити дезинформација, објасни како је то утицало на друштво.
Провери знање кроз игру: