Циљ часа: Ученици ће разумети концепт медијске писмености, научити како да критички и аналитички усвајају медијске садржаје, као и како да препознају разлику између поузданих и непоузданих информација.
Уводни део:
- Питања за размишљање и дискусију:
- Шта подразумевамо под појмом “медијска писменост”?
- Како медији утичу на наше мишљење и поступке?
- Зашто је важно критички анализирати медијске садржаје које конзумирамо?
- Кратко објашњење термина: Наставник објашњава појам медијске писмености као способност разумевања, анализирања, процене и критичког разматрања медијских садржаја. Медијска писменост подразумева и способност да се користе медији на безбедан и етички начин, као и да се препознају манипулације и дезинформације.
Главни део:
- Шта подразумевамо под медијском писменошћу?
- Разумевање медија: Способност да се разуме како медији функционишу, које су њихове врсте и како се користе за преношење информација.
- Процена и критичко разматрање медијских садржаја: Учење како да проценимо поузданост извора информација, како да разликујемо објективне и субјективне информације и како да препознамо намере и интересе који стоје иза одређених медијских садржаја.
- Употреба медија: Како користити медије на одговоран начин, како да се користе друштвене мреже, како да се обезбеди приватност и безбедност на интернету и како се дели садржај на одговоран начин.
- Критичко разматрање медијских садржаја:
- Разликовање поузданих и непоузданих извора: Наставник објашњава како да разликујемо поуздане медије од непоузданих. Учење како да проценимо кредибилитет извора, као што су стручни текстови, научни радови и новинарска истраживања.
- Препознавање манипулација у медијима: Наставник говори о различитим техникама манипулације које медији користе, као што су одлагање информација, скретање пажње, стварање сензација и емоционалних реакција.
- Провера чињеница: Ученици ће се упознати са алатима за проверу тачности информација, као што су FactCheck.org, Snopes и други ресурси за проверу чињеница.
- Аналитички приступ медијским садржајима:
- Како анализирати текстове, слике и видео записе? Ученици ће научити како да пажљиво анализирају медијске садржаје, не само гледајући сам текст, већ и разматрајући контекст, слике, симболе и боје који се користе.
- Дешифровање порука: Како препознати субтилне поруке које медији шаљу (нпр. кроз избор речи, визуелне елементе, тон гласа) и како разматрати који су интереси иза одређених порука (комерцијални, политички, социјални).
- Врсте медија и њихова употреба:
- Традиционални медији (новине, телевизија, радио): Како функционишу традиционални медији и како се користе за информисање јавности.
- Нови медији (интернет, друштвене мреже, блогови): Како нови медији омогућавају бржи и непосреднији приступ информацијама, али и како често представљају изазове у погледу поузданости и квалитета садржаја.
- Критичка употреба друштвених мрежа: Како се користе друштвене мреже и који су ризици од манипулација и дезинформација на овим платформама.
Завршни део:
- Резиме:
Наставник сумира све научене концепте медијске писмености. Наглашава важност критичког разматрања медијских садржаја, као и способности да се препознају манипулације и неистините информације. - Закључни задатак:
- Наставник поставља питање: Како можемо као појединци да развијамо медијску писменост и будемо одговорни корисници медија? Ученици ће размотрити како могу применити научено у свом свакодневном животу.
- Дискусија: Размена мишљења и идеја о томе како медијска писменост може унапредити наше разумевање света и побољшати квалитет информација које добијамо.
- Затварање часа:
Наставник охрабрује ученике да буду активни и одговорни у свом коришћењу медија, подсећајући их на значај критичког разматрања информација које добијају.
Домаћи задатак:
- Напиши кратак есеј на тему: Како медијска писменост може утицати на наше разумевање света и доношење одлука?
- Изабери један медијски садржај (новински чланак, ТВ емисију или друштвену мрежу) и анализирај га користећи критички приступ – разматрај извор, контекст и могуће манипулације.
Провери знање кроз игру: