Циљ часа: Развијање свести о томе како права појединца утичу на заједницу и како заједничко поштовање права доприноси хармоничном суживоту. Подстицање разумевања важности права која свако поседује и одговорности према заједници. Јачање осећаја солидарности и емпатије међу ученицима.
Задаци часа: Упознати ученике са основним појмовима индивидуалних и колективних права. Препознати ситуације у којима права једног појединца могу бити у сукобу са правима других. Развити свест о значају заједничког поштовања права.
Увод:
Активности:
- Поздрав и организација: Наставник поздравља ученике и најављује тему часа, постављајући почетна питања, као што су: „Шта за вас значи право?“ и „Да ли постоји разлика између твојих и мојих права?“
- Мотивација: Наставник може поделити кратку причу или пустити видео који илуструје како права једног појединца могу утицати на целу заједницу (нпр. прича о томе како једно право као што је слобода говора може имати утицај на различите људе).
Главни део:
Активности:
- Објашњење концепта: Наставник објашњава да свака особа има права која су загарантована, али да су она међусобно повезана са правима других. Користи примере као што су право на лични простор, право на изражавање мишљења, и како та права могу бити угрожена ако се не поштују.
- Дискусија: Ученици се позивају да поделе своја искуства или примере из живота где су осетили сукоб или равнотежу права (нпр. право на тишину у библиотеци у односу на право на разговор). Наставник подстиче дијалог постављањем питања као што су: „Шта се дешава када моје право утиче на твоје?“ и „Како можемо поштовати и своја и туђа права?“
- Групни рад: Ученици се деле у мале групе и добијају задатак да осмисле кратке сценарије или примере који илуструју принцип „моја и твоја права – наша су права“. Након тога, представљају своје сценарије разреду и дискусија се наставља.
Завршни део:
Активности:
- Резиме: Наставник резимира кључне појмове и поруке часа, наглашавајући да су сва права важна и међусобно повезана, те да поштовање права свих појединаца доприноси бољем друштву.
- Провера разумевања: Постављање питања за проверу, као што су: „Који су примери права која могу бити у сукобу?“ и „Како можемо осигурати да наша права не угрозе права других?“
- Домаћи задатак (опционо): Ученици могу добити задатак да напишу кратак састав о једној ситуацији где су видели да се права поштују или нарушавају у школи или у заједници.