Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју концепте као што су ксенофобија, расизам, антисемитизам и антициганизам, и како они воде до обесправљивања права и слобода других. Током часа, ученици ће размотрити последице ових предрасуда и научити како могу допринети изградњи толерантнијег и праведнијег друштва.
Уводни део:
- Упознавање са темом:
- Наставник ће започети час питањем: “Шта значи да неко буде обесправљен? Који су разлози због којих људи могу бити лишени својих права?”.
- Од ученика ће бити затражено да размотре примере из стварног живота или из историје када су поједине групе људи били обесправљени.
- Наставник ће кратко објаснити шта подразумевају појмови као што су ксенофобија, расизам, антисемитизам и антициганизам, као и како се ови појмови односе на обесправљивање људи на основу њихових различитих идентитета (етничке, религијске, расне припадности и других).
- Повезивање са животом ученика:
- Наставник ће поставити питање: “Да ли сте икада видели или чули за ситуацију у којој су људи били дискриминисани или обесправљени због своје расе, религије или етничке припадности?”.
- Ученици ће бити охрабрени да поделе своје примере или искуства, што ће послужити као увод у дискусију.
Главни део:
- Дефинисање појмова:
- Ксенофобија – Страх или непријатељство према странцима или људима који припадају различитим културама.
- Расизам – Вера да људи различитих раса имају различите вредности и способности, а да су неки људи или расе супериорнији од других.
- Антисемитизам – Дискриминација или предрасуде према Јеврејима.
- Антициганизам – Дискриминација или предрасуде према Ромима.
- Наставник ће ући дубље у значење сваког од ових појмова, објашњавајући како они резултирају у обесправљивању одређених група људи.
- Анализа последица дискриминације:
- Разговор о томе како ксенофобија, расизам, антисемитизам и антициганизам не само да лишавају људе основних људских права, већ воде и до економских, социјалних и образовних неједнакости. Како оваква дискриминација утиче на самопоштовање људи и њихову способност да активно учествују у друштву?
- Наставник ће користити примере из историје (нпр. Холокауст, расна сегрегација у САД, прогон Рома у Европи) да би ученицима илустровао историјске последице ових облика дискриминације.
- Примери из савременог живота:
- Наставник ће предложити конкретне примере савремених ситуација у којима се јављају ове предрасуде (нпр. дискриминација миграната, расизам у спортским тимовима, антисемитизам у медијима, антициганизам у друштвеним мрежама).
- Ученици ће разматрати које су могуће последице ових предрасуда и на који начин оне могу бити спречене или ублажене.
- Групна дискусија:
- Ученици ће бити подељени у мале групе и добиће задатак да дискутују о питањима као што су:
- Како можемо препознати расизам, ксенофобију, антисемитизам и антициганизам у нашем окружењу?
- Шта можемо учинити као појединци и као друштво да се боримо против дискриминације и обесправљивања других?
- Након дискусије, свако ће поделити резултате своје групе са осталим ученицима.
- Ученици ће бити подељени у мале групе и добиће задатак да дискутују о питањима као што су:
Завршни део:
- Закључак:
- Наставник ће резимирати главне тачке часа, наглашавајући да је важно препознати све облике дискриминације и радити на стварању друштва у којем су сва људска права заштићена за све, без обзира на расу, религију или етничку припадност.
- Подсетиће ученике да прави патриотизам и људска солидарност подразумевају поштовање и љубав према свим људима, без обзира на њихове разлике.
- Задаци за ученике:
- Ученици ће бити замољени да напишу кратак састав на тему: “Како могу ја допринети изградњи толерантнијег друштва?”.
- Састав ће их мотивисати да размотре своје поступке и како могу бити активнији у борби против свих облика дискриминације.