Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју како вршњачка група утиче на развој појединца, како односи унутар групе обликују личност и понашање, као и како се управља односима у групи и решавају конфликти. Час ће такође помоћи ученицима да разумеју важност емоционалне интелигенције, комуникације и сарадње у вршњачким односима.
Уводни део:
- Питања за ученике:
- Како се осећате када сте са својим пријатељима или у вашем разреду? Шта је оно што вам је најважније у вашим вршњачким односима?
- Да ли сте приметили да ваше понашање или расположење може зависити од тога какви су односи у вашој групи?
- Шта се дешава ако у групи постоје конфликти или напетости? Како то утиче на појединце?
- Кратак увод у тему: Вршњачка група је веома важан део живота младих људи. Она не само да пружа подршку, већ и обликује наше понашање, ставове и вредности. У овом часу ћемо се бавити тиме како односи унутар вршњачке групе утичу на појединца, као и како конфликти у групи могу утицати на наше емоције, самоосећање и однос према другим људима.
- Прелазак на главни део часа: Данас ћемо анализирати који су типови односа у вршњачким групама, како позитивни односи могу утицати на појединца, али и како негативни односи могу имати озбиљне последице на наше понашање и самоосећање.
Главни део:
- Шта је вршњачка група?
- Вршњачка група: Група људи истих или сличних година која дели заједничке интересе, вредности и активности. Ове групе играју веома важну улогу у развоју младих људи, јер су место за социјализацију и учење социјалних вештина.
- Вршњачке групе могу бити формалне (нпр. разред у школи) или неформалне (друштво пријатеља, тимови, клубови).
- Како односи у вршњачкој групи утичу на појединца?
- Позитивни односи:
- Када су односи у групи здрави, они пружају емоционалну подршку, повећавају самопоуздање и помажу у развоју личних вештина.
- Добри односи у групи могу довести до развоја важних вредности као што су поштовање, сарадња и емпатија.
- Вршњачка група може пружити мотивацију за лични развој, јер чланови групе често подстичу једни друге да се труде, уче и раде на себи.
- Пример: Ако у групи постоји позитиван однос и међусобно охрабривање, млади људи ће се осећати сигурније и спремније да преузму нове изазове, било у школи или изван ње.
- Негативни односи:
- Ако у групи постоје конфликти, нетрпељивост или игнорисање, то може имати озбиљне последице по појединце.
- Друштвени притисак може довести до појачаних стреса, анксиозности и ниског самопоуздања.
- У групама где је присутно насиље или вршњачко злостављање, појединци могу развити проблеме са самопоштовањем, осећањем прихваћености и изолацијом.
- Пример: Када неко у групи буде исмејаван или игнорисан, то може имати трајне последице на његову самопроцену и понашање, те може довести до повлачења из социјалних активности или депресије.
- Позитивни односи:
- Који су најчешћи проблеми у вршњачким групама?
- Конфликти: Свађе, неслагања или сукоби који настају из разних разлога (разлике у мишљењима, осећањима, или потребама).
- Друштвени притисак: Потреба да се удовољи групи може довести до негативног понашања или одлука које нису у интересу појединца.
- Игнорисање и изолација: Када чланови групе нису укључени у активности или су одбачени, то може довести до осећаја усамљености и одбацивања.
- Вршњачко злостављање: Вршњачко насиље, било физичко или психолошко, може имати дугорочне последице на ментално здравље и развој појединца.
- Како решавати конфликте у вршњачким групама?
- Комуникација: Отворена и искрена комуникација је кључна за решавање конфликата. Разговори без осуђивања помажу да се разјасне несагласности.
- Емпатија: Слушање и разumeвање туђих осећања може помоћи у решавању конфликта.
- Принципи компромиса и толеранције: Понекад је потребно направити компромис, односно наћи решење које је прихватљиво за све чланове групе.
- Захтевати помоћ: Ако конфликти ескалирају, важно је потражити помоћ од одраслих, као што су наставници, родитељи или школски психологи.
Завршни део:
- Резиме и закључци:
- Односи у вршњачким групама имају велики утицај на појединце, било на позитиван, било на негативан начин. Позитивни односи могу подстаћи лични развој и самопоуздање, док негативни односи могу довести до озбиљних емоционалних и психолошких проблема.
- Разумевање и решавање конфликата у групи је важно за изградњу здравих и подржавајућих односа.
- Питања за ученике:
- Како сте се осећали када сте били укључени у неки конфликт у групи? Шта вам је помогло да решите тај конфликт?
- Шта бисте променили у својој групи да би односи били бољи? Како бисте помогли некоме ко се осећа изостављено или игнорисано?
- Како можете постати бољи комуникатор у својој групи и избегавати конфликте?
- Задатак за домаћи рад (по избору):
- Написати кратку рефлексију на тему: Како односи у вашој вршњачкој групи утичу на вас? Шта можете учинити да побољшате односе у групи?
- Истражите како можете помоћи некоме у вашем окружењу ко је можда изолован или има проблема у групи.