Циљ часа: Ученици ће разумети које опасности вребају при коришћењу интернета и мобилних телефона, као и како се заштитити и реаговати на потенцијалне претње.
Исходи часа:
- Ученици ће бити у стању да препознају различите врсте опасности при коришћењу интернета и мобилних телефона.
- Научиће које су безбедносне мере за заштиту личних података и приватности.
- Разумеће како да реагују у случају да се суоче са опасностима као што су сајбер-малтретирање, превара или злоупотреба података.
Увод:
- Поздрав и увод у тему:
- Наставник започиње час кратком дискусијом питањем: „Шта су, по вашем мишљењу, највеће опасности на интернету и при коришћењу мобилних телефона?“
- Објашњава да је циљ часа упознавање са врстама опасности и мерама заштите.
Главни део:
- Предавање уз презентацију:
- Примери опасности:
- Сајбер-малтретирање: Дефиниција и примери како се јавља (увредљиви коментари, ширење гласина, претеће поруке).
- Фишинг и интернет преваре: Како изгледају лажне поруке и сајтови који траже личне податке.
- Злоупотреба личних података: Примери шта може да се деси ако се подаци деле без размишљања.
- Зависност од интернета и мобилних телефона: Како непрестано коришћење може утицати на физичко и ментално здравље.
- Савети за заштиту:
- Коришћење јаке лозинке и двоструке аутентификације.
- Проверa извора и безбедних сајтова.
- Пажљиво деловање на друштвеним мрежама и избегавање дељења приватних информација.
- Примери опасности:
- Анализа примера у групама:
- Ученици се деле у групе од 4-5 и добијају конкретне ситуације (нпр. примање сумњиве е-поште, суочавање са непознатом особом која захтева личне информације).
- Задатак: Анализирати ситуацију и предложити најбољи начин за реаговање.
- Након рада у групама, свака група излаже своје решење, а наставник допуњава и даје додатне савете.
Завршни део:
- Сумирање и закључци:
- Наставник истиче кључне поуке: како препознати ризичне ситуације, које кораке предузети и коме се обратити у случају проблема.
- Питања за ученике: „Шта ћете од данас променити у свом понашању на интернету?“
- Кратка активност за евалуацију:
- Ученици попуњавају брз упитник или одговарају на питања: „Који су вам савети били најкориснији?“ и „Да ли сте се икада суочили са сличним ситуацијама и како сте реаговали?“
Домаћи задатак:
- Ученици пишу кратак есеј о томе како могу побољшати своје навике на интернету и шта могу саветовати својим пријатељима за сигурно понашање.