Циљ радионице: Да ученици науче како да идентификују проблеме који се тичу права детета у школи, како да планирају и реализују акције за решавање тих проблема, као и да анализирају ефекте својих активности кроз групни рад и критичко разматрање резултата.
Увод:
Представљање теме радионице
У овом делу ће се ученицима увести основна идеја радионице, која обухвата права детета у школи и начин на који ученици могу активно да се укључе у заштиту и унапређење тих права. Разговор ће обухватити:
- Шта су права детета и која су најважнија права деце у школи (право на образовање, право на безбедност, право на учешће, право на слободу изражавања и др.).
- Значај активног учешћа ученика у решавању проблема који се односе на њихова права.
Представљање циљева радионице
Ученици ће бити упознати са циљем радионице, који се састоји у планирању и извођењу акција које ће побољшати поштовање права детета у школи.
Тимски рад и расподела задатака
Ученици ће бити подељени у групе које ће радити на различитим аспектима радионице. Кажу им се да ће заједно радити на идентификовању проблема, развоју решења, планирању акција и анализи ефеката.
Главни део:
Учешће ученика у школи и избор проблема
- Циљ: Упознати ученике са проблемима који могу утицати на права детета у школи, као и како да сами идентификују и формулишу проблеме.
- Активности:
- Дискусија о правима детета: Која су права ученика најчешће угрожена у школи?
- Разматрање примера из стварног живота (нпр. недостатак погодности за децу са инвалидитетом, ненадлежно понашање наставника или вршњачко насиље).
- Ученици у групама бирају један проблем који желе да решавају.
Тражење решења проблема
- Циљ: Развити вештине критичког размишљања и креативности при тражењу решења за идентификовани проблем.
- Активности:
- Разматрање могућих решења проблема: Шта можемо урадити како би се побољшала ситуација у школи?
- Израда нацрта решења у групама, уз размину предлога и конструктивну критику.
Израда плана акције
- Циљ: Упознати ученике са процесом израде конкретног плана за спровођење акције.
- Активности:
- Како се планира акција? Који су кораци за спровођење решења?
- Израда плана акције: који су циљеви, шта је потребно за реализацију, како ће се акција спроводити, који су ресурси потребни.
- Оцена могућих баријера и потешкоћа у спровођењу.
Анализа могућих ефеката акције
- Циљ: Проценити могуће ефекте и резултате акције која ће бити спроведена.
- Активности:
- Како можемо измерити успех наше акције? Како ће се ефекти акције видети?
- Разматрање краткорочних и дугорочних ефеката: како ће се права ученика у школи побољшати после акције?
- Разматрање различитих начина за праћење и евалуацију акције.
Планирање и извођење акције
- Циљ: Ученици ће спровести своје акције у школи или предложити како би их спровели у будућности.
- Активности:
- Извођење или представљање акције: у зависности од природе акције, ученици могу предузети конкретне кораке у школи или израдити презентацију о томе како би акцију спровели.
- Праћење акције и припрема извештаја.
Завршни део:
Завршна анализа акције и вредновање ефеката
Ученици ће разматрати и вредновати како је акција утицала на побољшање права детета у школи.
- Шта је постигнуто?
- Да ли су решени проблеми? Ако нису, шта је било тешко у спровођењу акције?
- Који су резултати? Како су ученици и наставници реаговали?
Приказ и анализа групних радова
Групе ће презентовати своје радове и излагати своје акције и анализе. Ученици ће разматрати рад других група и учити од различитих приступа и решења.
Рефлексија и повратне информације
Ученици ће на крају радионице поделити своје утиске, разматрати шта су научили и како би могли да примењују стечена знања у будућности.