Циљ радионице: Да ученици науче како да самостално спроводе истраживања, у оквиру којих ће истраживати ставове и понашања својих вршњака у вези са употребом и злоупотребом интернета и мобилних телефона. Ученици ће научити кораке истраживачког процеса, од избора теме до обраде и представљања резултата.
1. Планирање и извођење истраживања ставова и понашања ученика о употреби и злоупотреби интернета и мобилних телефона (1 час)
Циљ: Упознати ученике са основама истраживачког процеса и како да дефинишу тему и истраживачка питања.
Садржај:
- Увод у тему истраживања: Како интернет и мобилни телефони утичу на живот ученика? Шта су ставови и понашања?
- Објашњење истраживачких питања: Како поставити конкретна и јасна питања.
- Пример истраживања: Који су узроци злоупотребе интернета и мобилних телефона? Како ученици користе мобилне телефоне у школи и ван ње?
- Основне врсте истраживања: квалитативно (разговори, интервјуи) и квантитативно (анкете, бројеви, статистика).
Методе:
- Презентација са примерима.
- Разговор са ученицима: која питања они мисле да су важна за истраживање о овој теми.
Активност:
Ученици у малим групама дефинишу своја истраживачка питања. После тога, свакој групи дајемо кратку повратну информацију.
2. Избор теме, узорка и инструмента истраживања (1 час)
Циљ: Помоћи ученицима да науче како да одаберу узорак за истраживање и који инструменти су најпогоднији за њихово истраживање.
Садржај:
- Избор теме: како сужење теме може помоћи у спровођењу ефикасног истраживања.
- Узорак: шта је узорак, како га изабрати (на пример, како изабрати одређени број ученика за истраживање).
- Истраживачки инструменти: анкете, упитници, интервјуи.
- Објашњење врста питања у анкети: затворена и отворена питања, примери.
Методе:
- Презентација.
- Показивање примера анкета које су користили други истраживачи.
- Рад у групама: ученици ће изабрати свој узорак (на пример, анкетирање ученика у својој школи) и дизајнирати једноставну анкету или упитник.
Активност:
Ученици креирају питања за анкету која ће бити део њиховог истраживања.
3. Спровођење истраживања (1 час)
Циљ: Упознати ученике са процесом спровођења истраживања и прикупљањем података.
Садржај:
- Како спровести истраживање: шта значи бити истраживач? Како комуницирати са учесницима истраживања?
- Практични савети за спровођење анкета: комуникација, питања, поштен приступ.
- Примери из праксе: шта радити ако ученици не желе да учествују у истраживању?
- Како осигурати анонимност и поверљивост података.
Методе:
- Презентација.
- Дискусија: како се спроводи истраживање у школским условима.
- Вежба: ученици симулирају спровођење анкете међу својим вршњацима.
Активност:
Ученици изводе своје истраживање (анкете или интервјуи) међу другим ученицима школе. Током ове активности, наставник их прати и даје повратне информације.
4. Обрада података и тумачење резултата (1 час)
Циљ: Научити ученике како да обраде податке који су прикупљени у истраживању и да их правилно тумаче.
Садржај:
- Како обрадити квантитативне податке: израчунавање процената, прављење графикона.
- Како анализирати квалитативне податке: анализирање одговора на отворена питања.
- Пример анализе резултата: шта подаци говоре о ставовима и понашању ученика према интернету и мобилним телефонима.
- Шта значи извући закључке из података.
Методе:
- Презентација.
- Вежба: ученици обрађују податке које су прикупили и припремају графиконе и табеле.
- Пример: ученици анализирају резултате анкете о употреби мобилних телефона.
Активност:
Ученици обрађују своје податке и праве графиконе или табеле који показују резултате њиховог истраживања.
5. Припрема и презентација добијених резултата (1 час)
Циљ: Научити ученике како да припреме и представе резултате свог истраживања.
Садржај:
- Како припремити презентацију резултата: структуриран извештај (увод, методе, резултати, закључци).
- Како представити податке на интересантан начин (кроз графиконе, дијаграме, слике).
- Савети за добру презентацију: јасноћа, интеракција с публиком, коришћење визуелних помагала.
Методе:
- Презентација и демонстрација добрих примера.
- Практична вежба: ученици праве кратку презентацију резултата.
Активност:
Ученици припремају и изводе кратке презентације својих истраживања.
6. Евалуација истраживања (1 час)
Циљ: Упознати ученике са процесом евалуације истраживања и како да анализирају своје радове.
Садржај:
- Како извршити евалуацију истраживања: процена валидности, поузданости и ефикасности.
- Који су били изазови током истраживања и како их побољшати.
- Дискусија: шта је било добро у истраживању, а шта би могло да се побољша.
Методе:
- Презентација.
- Дискусија: анализирање резултата истраживања и разматрање могућих побољшања.
Активност:
Ученици разматрају шта су научили из свог истраживања и како би побољшали процес у будућности.
Закључак:
Резиме радионице, одговори на питања, размена искустава и савета за будућа истраживања.