Планирање и извођење истраживања ставова и/или понашања ученика у школи о употреби/злоупотреби интернета и мобилних телефона

Циљ радионице: Да ученици науче како да самостално спроводе истраживања, у оквиру којих ће истраживати ставове и понашања својих вршњака у вези са употребом и злоупотребом интернета и мобилних телефона. Ученици ће научити кораке истраживачког процеса, од избора теме до обраде и представљања резултата.

1. Планирање и извођење истраживања ставова и понашања ученика о употреби и злоупотреби интернета и мобилних телефона (1 час)

Циљ: Упознати ученике са основама истраживачког процеса и како да дефинишу тему и истраживачка питања.

Садржај:

  • Увод у тему истраживања: Како интернет и мобилни телефони утичу на живот ученика? Шта су ставови и понашања?
  • Објашњење истраживачких питања: Како поставити конкретна и јасна питања.
  • Пример истраживања: Који су узроци злоупотребе интернета и мобилних телефона? Како ученици користе мобилне телефоне у школи и ван ње?
  • Основне врсте истраживања: квалитативно (разговори, интервјуи) и квантитативно (анкете, бројеви, статистика).

Методе:

  • Презентација са примерима.
  • Разговор са ученицима: која питања они мисле да су важна за истраживање о овој теми.

Активност:
Ученици у малим групама дефинишу своја истраживачка питања. После тога, свакој групи дајемо кратку повратну информацију.

2. Избор теме, узорка и инструмента истраживања (1 час)

Циљ: Помоћи ученицима да науче како да одаберу узорак за истраживање и који инструменти су најпогоднији за њихово истраживање.

Садржај:

  • Избор теме: како сужење теме може помоћи у спровођењу ефикасног истраживања.
  • Узорак: шта је узорак, како га изабрати (на пример, како изабрати одређени број ученика за истраживање).
  • Истраживачки инструменти: анкете, упитници, интервјуи.
  • Објашњење врста питања у анкети: затворена и отворена питања, примери.

Методе:

  • Презентација.
  • Показивање примера анкета које су користили други истраживачи.
  • Рад у групама: ученици ће изабрати свој узорак (на пример, анкетирање ученика у својој школи) и дизајнирати једноставну анкету или упитник.

Активност:
Ученици креирају питања за анкету која ће бити део њиховог истраживања.

3. Спровођење истраживања (1 час)

Циљ: Упознати ученике са процесом спровођења истраживања и прикупљањем података.

Садржај:

  • Како спровести истраживање: шта значи бити истраживач? Како комуницирати са учесницима истраживања?
  • Практични савети за спровођење анкета: комуникација, питања, поштен приступ.
  • Примери из праксе: шта радити ако ученици не желе да учествују у истраживању?
  • Како осигурати анонимност и поверљивост података.

Методе:

  • Презентација.
  • Дискусија: како се спроводи истраживање у школским условима.
  • Вежба: ученици симулирају спровођење анкете међу својим вршњацима.

Активност:
Ученици изводе своје истраживање (анкете или интервјуи) међу другим ученицима школе. Током ове активности, наставник их прати и даје повратне информације.

4. Обрада података и тумачење резултата (1 час)

Циљ: Научити ученике како да обраде податке који су прикупљени у истраживању и да их правилно тумаче.

Садржај:

  • Како обрадити квантитативне податке: израчунавање процената, прављење графикона.
  • Како анализирати квалитативне податке: анализирање одговора на отворена питања.
  • Пример анализе резултата: шта подаци говоре о ставовима и понашању ученика према интернету и мобилним телефонима.
  • Шта значи извући закључке из података.

Методе:

  • Презентација.
  • Вежба: ученици обрађују податке које су прикупили и припремају графиконе и табеле.
  • Пример: ученици анализирају резултате анкете о употреби мобилних телефона.

Активност:
Ученици обрађују своје податке и праве графиконе или табеле који показују резултате њиховог истраживања.

5. Припрема и презентација добијених резултата (1 час)

Циљ: Научити ученике како да припреме и представе резултате свог истраживања.

Садржај:

  • Како припремити презентацију резултата: структуриран извештај (увод, методе, резултати, закључци).
  • Како представити податке на интересантан начин (кроз графиконе, дијаграме, слике).
  • Савети за добру презентацију: јасноћа, интеракција с публиком, коришћење визуелних помагала.

Методе:

  • Презентација и демонстрација добрих примера.
  • Практична вежба: ученици праве кратку презентацију резултата.

Активност:
Ученици припремају и изводе кратке презентације својих истраживања.

6. Евалуација истраживања (1 час)

Циљ: Упознати ученике са процесом евалуације истраживања и како да анализирају своје радове.

Садржај:

  • Како извршити евалуацију истраживања: процена валидности, поузданости и ефикасности.
  • Који су били изазови током истраживања и како их побољшати.
  • Дискусија: шта је било добро у истраживању, а шта би могло да се побољша.

Методе:

  • Презентација.
  • Дискусија: анализирање резултата истраживања и разматрање могућих побољшања.

Активност:
Ученици разматрају шта су научили из свог истраживања и како би побољшали процес у будућности.

Закључак:
Резиме радионице, одговори на питања, размена искустава и савета за будућа истраживања.

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).