Пол и род; Биолошке разлике насупрот разликама које друштво ствара

Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју разлике између биолошког пола и рода, као и да се оснаже у критичком разматрању како друштво креира и намета разлике у понашању и улогама мушкараца и жена. Ученици ће размотрити како биолошке разлике не диктирају понашање и како се друштвене норме и очекивања утичу на индивидуални избор и права.

Уводни део:

  1. Уводна питања:
    Започети час са питањима која подстичу размишљање и ангажују ученике:
    • Шта значи појам “пол” и шта значи појам “род”?
    • Које су разлике између пола и рода?
    • Како друштво разликује мушкарце и жене?
  2. Дефинисање појмова:
    • Пол: Биолошке разлике које подразумевају анатомске и физиолошке разлике између мушкараца и жена (нпр. полни хормони, репродуктивни систем).
    • Род: Социјалне и културне разлике које се односе на улоге, очекивања и понашање које друштво приписује мушкарцима и женама (нпр. родне улоге, друштвени стереотипи).

Главни део:

  1. Анализа биолошких разлика:
    • Разговор о биолошким разликама: анатомске разлике (полни органи, хормонске разлике, репродуктивни систем).
    • Физиолошке разлике: разлике у снази, виталним функцијама, издржљивости.
    • Питање: Да ли биолошке разлике диктирају наше понашање и изборе?
  2. Анализа разлика које друштво ствара:
    • Разговор о родним улогама: шта значи бити “девојка” или “момак” у различитим друштвеним контекстима.
    • Друштвена очекивања: како друштво од нас очекује да се понашамо у зависности од тога да ли смо мушкарац или жена (нпр. посао, породица, слободно време).
    • Разговор о родним стереотипима: шта значи да је неко “женствен” или “мушки”? Како ови стереотипи утичу на друштво и појединце?
  3. Групни рад:
    • Ученици ће бити подељени у две групе. Једна група ће истраживати примере биолошких разлика, а друга ће разматрати друштвене разлике између пола и рода.
    • Након тога, обе групе ће представити своје закључке пред осталим ученицима, разматрајући како се биолошке и друштвене разлике могу допунити или разликовати.

Завршни део:

  1. Дискусија:
    • Како друштво може утицати на наше представе о томе шта значи бити мушкарац или жена?
    • Да ли су родне улоге флексибилне? Како можемо променити стереотипе који нас ограничавају?
    • Како можемо поштовати биолошке разлике, али истовремено се борити против ограничења која нам поставља друштво?
  2. Закључак:
    • Сумирање појмова “пол” и “род”, као и разлика између њих.
    • Подстицање ученика да размисле о томе како се свака особа може ослободити родних стереотипа и слободно одабрати свој идентитет и понашање без обзира на друштвена очекивања.
  3. Задатак за домаћи рад:
    • Напишите кратак есеј о томе како друштво обликује наше разумевање пола и рода и како се може борити против ограничења која та очекивања намећу.

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).