Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју разлике између биолошког пола и рода, као и да се оснаже у критичком разматрању како друштво креира и намета разлике у понашању и улогама мушкараца и жена. Ученици ће размотрити како биолошке разлике не диктирају понашање и како се друштвене норме и очекивања утичу на индивидуални избор и права.
Уводни део:
- Уводна питања:
Започети час са питањима која подстичу размишљање и ангажују ученике:- Шта значи појам “пол” и шта значи појам “род”?
- Које су разлике између пола и рода?
- Како друштво разликује мушкарце и жене?
- Дефинисање појмова:
- Пол: Биолошке разлике које подразумевају анатомске и физиолошке разлике између мушкараца и жена (нпр. полни хормони, репродуктивни систем).
- Род: Социјалне и културне разлике које се односе на улоге, очекивања и понашање које друштво приписује мушкарцима и женама (нпр. родне улоге, друштвени стереотипи).
Главни део:
- Анализа биолошких разлика:
- Разговор о биолошким разликама: анатомске разлике (полни органи, хормонске разлике, репродуктивни систем).
- Физиолошке разлике: разлике у снази, виталним функцијама, издржљивости.
- Питање: Да ли биолошке разлике диктирају наше понашање и изборе?
- Анализа разлика које друштво ствара:
- Разговор о родним улогама: шта значи бити “девојка” или “момак” у различитим друштвеним контекстима.
- Друштвена очекивања: како друштво од нас очекује да се понашамо у зависности од тога да ли смо мушкарац или жена (нпр. посао, породица, слободно време).
- Разговор о родним стереотипима: шта значи да је неко “женствен” или “мушки”? Како ови стереотипи утичу на друштво и појединце?
- Групни рад:
- Ученици ће бити подељени у две групе. Једна група ће истраживати примере биолошких разлика, а друга ће разматрати друштвене разлике између пола и рода.
- Након тога, обе групе ће представити своје закључке пред осталим ученицима, разматрајући како се биолошке и друштвене разлике могу допунити или разликовати.
Завршни део:
- Дискусија:
- Како друштво може утицати на наше представе о томе шта значи бити мушкарац или жена?
- Да ли су родне улоге флексибилне? Како можемо променити стереотипе који нас ограничавају?
- Како можемо поштовати биолошке разлике, али истовремено се борити против ограничења која нам поставља друштво?
- Закључак:
- Сумирање појмова “пол” и “род”, као и разлика између њих.
- Подстицање ученика да размисле о томе како се свака особа може ослободити родних стереотипа и слободно одабрати свој идентитет и понашање без обзира на друштвена очекивања.
- Задатак за домаћи рад:
- Напишите кратак есеј о томе како друштво обликује наше разумевање пола и рода и како се може борити против ограничења која та очекивања намећу.