Циљ часа: Разумевање појма “понашање у маси” и анализирање како масе могу утицати на појединце. Развијање свести о угрожености људских права појединца у оквиру масовних друштвених ситуација (нпр. демонстрације, скупови, спортски догађаји). Подстицање ученика на критичко размишљање о утицају групе на индивидуалне одлуке и поступке, као и на начин како се заштитити људска права у таквим контекстима.
Уводни део:
- Питања за размишљање:
- Како се осећате када сте део велике групе или масе? Да ли се ваше понашање мења у групи у поређењу са понашањем када сте сами?
- Зашто је важно поштовање права појединца у великој групи људи?
- Да ли сте некада били сведоци ситуације у којој је група људи донела одлуке које угрожавају права других?
- Кратко објашњење појма “понашање у маси”: Понашање људи у маси обухвата начин на који људи делују када су у великој групи. У таквим ситуацијама, људи понекад делују другачије него што би деловали као појединци. Утицај групе може довести до смањења личне одговорности, а неки људи се могу понашати агресивније или на начин који би био неприхватљив као појединци.
- Пример из стварног живота: Објасните кроз пример како масовне ситуације (нпр. протест, спортски догађај) могу довести до агресивног понашања или повреде права појединца. На пример, када група људи крши права других (провоцирање, дискриминација, насилно понашање) током неке масовне манифестације.
Главни део:
- Разговор о понашању у маси:
- Како група може утицати на појединца (групна динамика, анонимност у маси, утицај лидера и других чланова групе).
- Утицај емоција у маси: љутња, страст, страх, које се могу преносити на друге чланове групе.
- Пример “ефекта нама”, када људи чине ствари у групи које не би чинили сами.
- Угроженост права појединца:
- Како масе могу угрозити људска права појединца (нпр. дискриминација, насилне демонстрације, угрожавање права на слободу изражавања).
- Појединци могу изгубити своја права када група почне да делује као целина, често заборављајући на права појединаца унутар те групе.
- Како се појединци могу заштитити од угрожавања својих права у масовним ситуацијама?
- Активност: Ученици ће анализирати неколико примера понашања људи у маси (нпр. демонстрације, насиље на спортским догађајима) и дискутовати о томе да ли је понашање групе било оправдано и који су били последице за права појединца.
- Пример 1: Група људи на демонстрацијама почиње да вређа и напада полицију и случајне пролазнике. Како то утиче на права појединаца унутар те групе и на права других који су били на улици?
- Пример 2: На спортском стадиону, група навијача почиње да насилно поступа према члановима противничке екипе. Како се осећају људи који нису укључени у насилно понашање, али су присутни у групи?
- Које су мере заштите појединца?
- Право на личну безбедност, заштита од насиља, право на слободу изражавања, право на фер поступање.
- Улога закона и друштвених институција у спречавању угрожавања права појединца у маси.
Завршни део:
- Резиме:
- Разговор о томе како масе могу утицати на појединце и како је важно поштовати права других људи, без обзира на емоције које су присутне у великој групи.
- Подсећање на одговорност појединца чак и када се налази у маси.
- Питања за размислити:
- Како можемо спречити да група угрози права појединца?
- Како се појединци могу осигурати да не постану део неконтролисаног понашања у маси?
- Закључак:
- Важно је бити свестан како се осећамо и понашајмо у групи и увек бити одговорни за своје поступке.
- У групи се може изгубити осећај одговорности, али права појединца морају увек бити на првом месту.
- Домаћи задатак: Написати есеј о томе како појединци могу сачувати своја права у групним ситуацијама и како заштитити права других људи када се налазимо у маси.