Посебна група права: заштита од и припадајуће одговорности

Циљ часа: Упознавање ученика са правима на заштиту од различитих врста угрожавања, као што су насиље, дискриминација и злоупотреба. Развијање свести о томе како појединац и друштво сносе одговорност за заштиту и подршку рањивим групама. Подстицање активног учешћа ученика у идентификовању начина на који могу допринети сигурности своје заједнице.

Задаци часа: Објаснити шта обухватају права на заштиту (нпр. заштита од насиља, злостављања, дискриминације). Идентификовати одговорности појединца, школе и заједнице у примени и очувању ових права. Препознати примере из свакодневног живота где су угрожена права на заштиту и како се реагује на такве ситуације.

Увод:

Активности:

  • Поздрав и организација: Наставник поздравља ученике и објашњава да ће се час фокусирати на права на заштиту и одговорности које иду уз њих.
  • Питања за подстицање размишљања: „Шта за вас значи бити заштићен?“ и „Да ли мислите да постоје ситуације у којима је потребна посебна заштита?“
  • Пример или прича: Наставник може испричати кратку причу о особи која је била жртва дискриминације или насиља и како су заштита и одговорност заједнице играли улогу у решавању ситуације.

Главни део:

Активности:

  • Објашњење и презентација: Наставник објашњава кључна права на заштиту, попут права на заштиту од физичког и психичког насиља, дискриминације и злостављања. Наглашава да ова права укључују одговорности појединаца и институција у њиховом спровођењу.
  • Примери и дискусија: Ученици разговарају о стварним ситуацијама у којима су људи били заштићени или нису добили потребну заштиту. Наставник поставља питања као што су: „Шта мислите, ко има одговорност да заштити децу у школи?“ и „Како реагујете ако видите да неко трпи насиље или злостављање?“
  • Групни рад: Ученици се деле у мале групе и добијају задатак да осмисле кратке сценарије који илуструју примену права на заштиту и одговорности које иду уз њих (нпр. како школа реагује на вршњачко насиље или како заједница пружа подршку рањивим члановима). Свака група представља своје идеје разреду.

Завршни део:

Активности:

  • Резиме: Наставник резимира основне појмове о правима на заштиту и њиховим одговорностима, наглашавајући да је колективна одговорност кључна за очување ових права.
  • Питања за проверу разумевања: Постављање питања као што су: „Зашто је важно да имамо право на заштиту?“ и „Које су последице ако се ова права не поштују?“
  • Завршна порука: Наставник подстиче ученике да буду свесни своје улоге у заштити права других и да активно реагују на неправде које примете у свом окружењу.
  • Домаћи задатак (опционо): Ученици могу написати кратак есеј о томе како могу допринети заштити других у школи или у заједници, или истражити случајеве када је право на заштиту било посебно значајно.

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).