Циљ часа: Упознавање ученика са концептом слободе као основног људског права и одговорностима које иду уз њу. Развијање критичког мишљења о значају одговорног коришћења слободе. Подстицање ученика да разумеју и примењују овај концепт у свакодневном животу.
Задаци часа: Објаснити шта подразумева слобода (нпр. слобода говора, избора, кретања) и како она функционише у пракси. Идентификовати и дискутовати о одговорностима које долазе са слободама. Показати како коришћење слободе може утицати на права других људи.
Увод:
Активности:
- Поздрав и организација: Наставник поздравља ученике и објашњава да ће час бити посвећен разматрању слободе као важног права и одговорности које уз њу иду.
- Питање за увод: Наставник поставља питање ученицима: „Шта за вас значи бити слободан?“ и записује њихове одговоре на табли.
- Кратка прича или анегдота: Наставник може испричати кратку причу о некоме ко је користио своју слободу на позитиван начин и како су се одговорности рефлектовале у тој ситуацији.
Главни део:
Активности:
- Објашњење и примери: Наставник објашњава различите врсте слобода (нпр. слобода говора, кретања, вероисповести) и истиче да свака слобода долази са одговорностима, као што је поштовање других људи и њихових права. Подаци и примери могу бити приказани у презентацији.
- Дискусија: Ученици анализирају примере и разговарају о томе шта значи користити слободу на одговоран начин. Питања могу укључивати: „Шта се дешава када користимо своју слободу на начин који угрожава друге?“ и „Можете ли дати пример када је ваша слобода била ограничена ради безбедности других?“
- Групни рад: Ученици се деле у мале групе и добијају задатке да анализирају сценарије у којима се слобода користи са или без одговорности (нпр. коришћење друштвених мрежа на одговоран начин, учествовање у јавним дискусијама без вређања других). Свака група представља своје закључке разреду.
Завршни део:
Активности:
- Резиме: Наставник резимира кључне појмове и истиче да је слобода основно право, али да одговорност чини ту слободу вредном и функционалном у друштву.
- Провера разумевања: Поставља неколико питања за проверу, као што су: „Шта се дешава када слобода једне особе угрожава права друге?“ и „Које су неке од одговорности уз вашу слободу у школи или кући?“
- Домаћи задатак (опционо): Ученици могу добити задатак да напишу кратак састав на тему: „Мој пример одговорне употребе слободе“ или „Како бих искористио/ла своју слободу да помогнем другима?“