Права детета

Циљ лекције: Разумети права детета прописана Конвенцијом о правима детета, важност ових права, као и улогу сваког од нас у њиховој заштити и промоцији.

Увод:

  1. Шта су права детета?
    • Права детета су основна права која су прописана ради заштите сваког детета и његовог достојанства. Ова права су део Конвенције о правима детета, која је усвојена од стране Уједињених нација 1989. године.
    • Конвенција представља значајан међународни документ који изdvја децу као посебно осетљиву групу која захтева посебну заштиту.
  2. Четири општа принципа Конвенције:
    • Право на недискриминацију: Сва права се односе на сву децу без изузетка.
    • Право на уважавање најбољег интереса детета: Интерес детета мора бити на првом месту.
    • Право на живот, опстанак и развој: Дете мора бити заштићено од свих облика злостављања и насиља.
    • Право на партиципацију: Дете има право да изрази своје мишљење и да буде укључено у одлуке које га се тичу.

Главни део часа:

  1. Разумевање права детета:
    • Право на иденитет: Дете има право на очување и континуитет свог идентитета, укључујући културни и породични идентитет.
    • Право на породичну средину: Дете има право да живи у породичној средини и одржава личне односе са родитељима, осим ако то није у најбољем интересу детета.
    • Право на заштиту: Дете има право на заштиту од физичког и менталног насиља, злостављања и свих врста експлоатације.
    • Право на здравље: Дете има право на здраво окружење и на приступ квалитетној медицинској нези и образовању.
  2. Активност: „Права детета у нашој заједници“
    • Подела у групе: Поделите ученике у мале групе (4-5 ученика).
    • Активност: Свакој групи дајте задатак да истражи и представи како се права детета могу применити у њиховој школи или заједници. Примери:
      • Како школа осигурава право детета на образовање и безбедност?
      • На који начин школа или заједница подржава право детета на партиципацију?
    • Креирање постера: Нека групе направе постер који илуструје како права детета изгледају у њиховој заједници. Постер може укључивати:
      • Примере добрих пракси
      • Предлоге за побољшање
      • Слике и текст који описује права детета
    • Представљање постера: Нека групе представе своје постере и објасне своје налазе и предложена решења осталим ученицима.
  3. Дискусија о најбољем интересу детета:
    • Разговарајте о томе како се одређује најбољи интерес детета у различитим ситуацијама.
    • Објасните да је најбољи интерес детета важан принцип у свим одлукама које се тичу детета и да се мора узети у обзир њихова рањивост и посебне потребе.

Завршни део часа:

  1. Резиме и рефлексија:
    • Подсетите ученике на четири основна принципа Конвенције о правима детета.
    • Разговарајте о томе како сваки ученик може да допринесе заштити и промоцији права детета у својој школи и заједници.
  2. Међународни дан права детета:
    • Обележите 20. новембар као Светски дан права детета. Објасните значај овог дана и како се он прославља широм света.
  3. Закључак:
    • Охрабрите ученике да размисле о својим правима и правима других деце и да активно учествују у заштити и промоцији ових права.

Домаћи задатак:

  • Кратак есеј или цртеж: Нека ученици напишу кратак есеј или направе цртеж о томе које право детета им је најважније и зашто. Могу укључити примере из свог живота или живота других деце.

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).