Циљ часа: Упознавање ученика са појмовима права и одговорности и њиховим значајем у друштву. Развијање свести о томе како поштовање права и испуњавање одговорности утиче на живот појединца и заједнице. Подстицање критичког размишљања о улози појединца у друштвеним оквирима.
Задаци часа: Објаснити основна права која има свака особа. Идентификовати одговорности које долазе уз та права. Дискутирати примере из свакодневног живота и анализирати како се права и одговорности примењују.
Увод:
Активности:
- Поздрав и организација: Наставник поздравља ученике и поставља питања за уводну дискусију, као што су: „Шта мислите, шта значи имати право на нешто?“ и „Шта су одговорности које долазе уз права?“
- Мотивациони део: Наставник може поделити кратку анегдоту или приказати видео клип који приказује ситуацију у којој су нарушена права или где се испуњавају одговорности (нпр. сцена из свакодневног живота где се говори о правима деце или пример из света одраслих).
Главни део:
Активности:
- Предавање и објашњење: Наставник објашњава кључне појмове – шта су права (нпр. право на образовање, здравствену заштиту, слободу говора) и шта су одговорности (нпр. поштовање права других, поштовање закона, одговорност за сопствене поступке). Наставник користи презентацију или таблу да би визуализовао те појмове.
- Дискусија и интеракција: Ученици се укључују у дискусију и деле примере из свакодневног живота где су видели примену права и одговорности. Питања могу укључивати: „Која права имате у школи?“ и „Које одговорности имате према својим другарима?“.
- Групни рад или парови: Ученици се деле у мале групе и добијају задатке да анализирају сценарије или случајеве који представљају сукоб права и одговорности (нпр. што ако неко користи своје право на слободу говора на начин који вређа друге).
Завршни део:
Активности:
- Резиме часа: Наставник резимира кључне појмове и закључке дискусије. Наглашава значај баланса између права и одговорности за хармонично друштво.
- Питања за проверу разумевања: Наставник поставља неколико питања како би проверио разумевање ученика, нпр. „Која је разлика између права и одговорности?“ и „Шта се дешава када се не поштују права других?“
- Домаћи задатак (опционо): Ученици пишу кратак есеј или састав на тему: „Како ја поштујем своја права и које одговорности прихватам у школи/код куће?“