Права и одговорности

Циљ часа: Упознати ученике са основним правима и одговорностима као основама цивилизације и демократског друштва. Развити свест о значају баланса између права и одговорности у свакодневном животу. Оснажити ученике да разумеју важност поштовања права других и преузимања одговорности за своје поступке. Подстицати ученике на разматрање примера и ситуација из свог живота у којима су се сусретали са правима и одговорностима.

Уводни део:

  1. Поздрав ученицима и увођење у тему
    Почети разговор са ученицима питањем: „Шта су то права и шта су одговорности?“
    • Позвати ученике да изнесу своја мишљења и дефиниције.
    • Објаснити појмове права и одговорности.
      „Права су све оно што нам је омогућено као људским бићима, док су одговорности наше обавезе да поштујемо правила, поступамо одговорно према себи и другима и учествујемо у друштвеном животу.“
  2. Уводна активност
    Поставити питање: „Која права имамо у школи и код куће?“
    • Разговор са ученицима о правима ученика, као што су право на образовање, право на заштиту од насиља, право на слободу изражавања и слично.
    • Напоменути да сва права носе и одговорности које морамо испуњавати у складу са правилима и законима.

Главни део:

  1. Објашњење и дискусија
    • Разјаснити везу између права и одговорности.
      „Када имамо право на нешто, то значи да смо у некој ситуацији заштићени и да можемо нешто да радимо. Међутим, сва права долазе са одговорностима да поштујемо права других људи и да деламо у складу са друштвеним нормама.“
    • Пример: „Ја имам право да се изразим, али моја одговорност је да то радим на начин који не повређује друге.“
  2. Активност: Примери ситуација
    Ученици раде у групама. Свакој групи се даје ситуација у којој треба да препознају права и одговорности. Неке ситуације могу бити:
    • „Ученици имају право да изразе своје мишљење на састанку ове школе. Какве су њихове одговорности?“
    • „Неко се изражава вређајући другог ученика. Како то утиче на права других и које су одговорности тог ученика?“
    • „Право да се играш у дворишту. Које су твоје одговорности док се играш са другима?“
    Након дискусије, представити закључке свих група и разговарати о томе како права и одговорности треба да буду уравнотежена.
  3. Кратка видео презентација (по потреби)
    Приказати кратак видео или анимацију која илуструје однос права и одговорности (нпр. права детета, одговорности грађанина у друштву).

Завршни део:

  1. Резиме и повезивање са животом ученика
    • Подсетити ученике на важност поштовања права и одговорности у свим аспектима живота, од школе до куће и друштва.
    • Поставити питање: „Како можемо бити одговорни у свом животу да бисмо штитили и своја права и права других?“
  2. Закључак
    • Похвалити ученике за активност и дискусију.

Домаћи задатак: Написати кратку причу или есеј о томе како они разматрају своја права и одговорности у школи и код куће. Ученици треба да објасне примере ситуација у којима су морали да преузму одговорност или заштите своја права и права других.

Провери знање кроз игру:

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).