Циљ часа: Упознавање ученика са правом на квалитетно образовање и значајем једнаких могућности за све. Развијање свести о одговорностима које прате остваривање овог права, као што су активно учешће у процесу образовања и поштовање права других ученика. Подстицање ученика да разумеју улогу образовања у развоју личности и друштва и да уоче начине на које могу подржати равноправност у свом окружењу.
Задаци часа: Објаснити право на образовање као једно од основних људских права и истражити његов значај за развој појединца и друштва. Идентификовати одговорности које уз ово право иду, укључујући одговорност ученика, наставника, родитеља и заједнице. Подстицати ученике да препознају и промовишу равноправност и једнаке могућности у свом школском и друштвеном окружењу.
Увод:
Активности:
- Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и започиње час питањем: „Шта за вас значи право на образовање?“ Наставник записује одговоре ученика на табли како би се илустровале њихове почетне мисли о теми.
- Кратка прича или пример: Наставник може поделити кратку причу о детету које је превазишло препреке да би стекло образовање или о заједници која је побољшала приступ образовању.
- Питање за размишљање: „Зашто мислите да је једнака могућност за образовање важна за све?“
Главни део:
Активности:
- Објашњење и презентација: Наставник објашњава појам права на квалитетно образовање и шта оно подразумева (пристојне услове учења, подршку наставног особља, доступност свима без обзира на порекло или друштвени статус). Такође се објашњава које су одговорности ученика и наставника у остваривању овог права.
- Дискусија о значају једнаких могућности: Ученици дискутују о примерима у којима су видели неједнакост у образовању или ситуацијама када је равноправност подржана. Питања могу укључивати: „Како можемо осигурати да сви ученици имају једнаке услове за учење?“ и „Које су одговорности школе у остваривању овог права?“
- Групни рад: Ученици се деле у мале групе и добијају задатак да осмисле иницијативу која би подстакла једнаке могућности за све у њиховој школи (нпр. организовање помоћи у учењу, кампање за свест о правима). Свака група представља своје идеје разреду.
Завршни део:
Активности:
- Резиме: Наставник резимира кључне појмове о праву на образовање и једнаким могућностима, истичући важност одговорности сваког појединца у стварању позитивне школске и друштвене средине.
- Провера разумевања: Постављање питања за проверу као што су: „Шта можемо да урадимо да подржимо право на образовање?“ и „Које су ваше одговорности као ученика у одржавању овог права?“
- Завршна порука: Наставник подстиче ученике да размотре како могу допринети једнакости у образовању и да увек траже начине да подрже себе и друге у учењу.
Домаћи задатак (опционо):
- Ученици могу написати кратак састав на тему: „Зашто је важно да свако дете има право на квалитетно образовање?“ или истражити примере из света где су заједнице успешно осигурале једнаке услове за образовање.