Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју како се родни облици понашања и друштвени стереотипи преносе из генерације у генерацију, како ови стереотипи обликују наше ставове према половима и како их можемо преиспитати и променити. Ученици ће размотрити шта су родни стереотипи и предрасуде, како утичу на друштво и како се могу разбијати у циљу стварања једнаких могућности за све.
Уводни део:
- Уводна питања:
- Шта значи појам “родни образац”?
- Шта су “стеротипи” и “предрасуде”? Како су они повезани са родом?
- Који су примери стереотипа који се односе на мушкарце и жене?
- Објашњење појмова:
- Родни образац: Понашање, ставови и очекивања која друштво има према мушкарцима и женама. Ови образци се преносе са једне генерације на другу.
- Стереотипи: Генерализовани и поједностављени ставови који се приписују људима на основу њиховог пола, етничке припадности, старости или других особина.
- Предрасуде: Изграђени ставови и осећаји који се заснивају на стереотипима и који често доводе до неправедног третмана или дискриминације.
Главни део:
- Преношење родних образаца:
- Разговор о томе како друштво и породица утичу на формирање родних улога од раног детињства (играчке, боје, активности).
- Примери из живота: Како родитељи, наставници и медији често очекују од дечака и девојчица различита понашања и интересовања.
- Питање: Како можемо постати свеснији ових образаца и како можемо разматрати своје ставове у односу на родне улоге?
- Стереотипи о роду:
- Дискутовање о најчешћим родним стереотипима: Мушки су јаки, храбри, а жене су нежне и емоционалне. Мушкарац треба да буде лидер, а жена треба да буде домаћица.
- Разматрање примера из медија: филмови, рекламе, друштвени медији и како они преносе родне стереотипе.
- Питање: Како стереотипи утичу на појединце и њихове животне изборе? Како ови стереотипи могу бити штетни за мушкарце и жене?
- Предрасуде и дискриминација:
- Разговор о томе како предрасуде могу довести до дискриминације: на радном месту, у школи, у породици.
- Примери: шта се дешава када друштво одбија људе који не испуњавају родне стереотипе (нпр. жена у лидерској позицији, мушкарац који се бави “женским” пословима).
- Како предрасуде могу утицати на самопоуздање и животне опције особе?
- Групни рад:
- Ученици ће бити подељени у мале групе и добиће задатак да анализирају конкретан стереотип (нпр. стереотип да жене нису добри лидери или да мушкарци не плачу).
- Групе ће дискутовати о томе како се тај стереотип формира, који су његови ефекти и како га можемо разбијати.
- Након групне дискусије, групе ће представити своје закључке пред осталим ученицима.
Завршни део:
- Дискусија:
- Како можемо преиспитати и променити родне стереотипе који су дубоко укорењени у нашем друштву?
- Које су користи од разбијања родних стереотипа? Како то може допринети једнаким правима и већој слободи појединца?
- Како свако од нас може допринети стварању друштва које не вреднује људе на основу њиховог пола?
- Закључак:
- Сумирање основних појмова: родни образци, стереотипи и предрасуде.
- Подстицање ученика да размотре своје ставове и буду свесни родних стереотипа у свом окружењу.
- Задатак за домаћи рад:
- Напишите кратак есеј или направите презентацију на тему: “Како могу моји ставови о роду утицати на моје поступке и однос према другима?”