Преношење родних образаца; Стереотипи и предрасуде о роду

Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју како се родни облици понашања и друштвени стереотипи преносе из генерације у генерацију, како ови стереотипи обликују наше ставове према половима и како их можемо преиспитати и променити. Ученици ће размотрити шта су родни стереотипи и предрасуде, како утичу на друштво и како се могу разбијати у циљу стварања једнаких могућности за све.

Уводни део:

  1. Уводна питања:
    • Шта значи појам “родни образац”?
    • Шта су “стеротипи” и “предрасуде”? Како су они повезани са родом?
    • Који су примери стереотипа који се односе на мушкарце и жене?
  2. Објашњење појмова:
    • Родни образац: Понашање, ставови и очекивања која друштво има према мушкарцима и женама. Ови образци се преносе са једне генерације на другу.
    • Стереотипи: Генерализовани и поједностављени ставови који се приписују људима на основу њиховог пола, етничке припадности, старости или других особина.
    • Предрасуде: Изграђени ставови и осећаји који се заснивају на стереотипима и који често доводе до неправедног третмана или дискриминације.

Главни део:

  1. Преношење родних образаца:
    • Разговор о томе како друштво и породица утичу на формирање родних улога од раног детињства (играчке, боје, активности).
    • Примери из живота: Како родитељи, наставници и медији често очекују од дечака и девојчица различита понашања и интересовања.
    • Питање: Како можемо постати свеснији ових образаца и како можемо разматрати своје ставове у односу на родне улоге?
  2. Стереотипи о роду:
    • Дискутовање о најчешћим родним стереотипима: Мушки су јаки, храбри, а жене су нежне и емоционалне. Мушкарац треба да буде лидер, а жена треба да буде домаћица.
    • Разматрање примера из медија: филмови, рекламе, друштвени медији и како они преносе родне стереотипе.
    • Питање: Како стереотипи утичу на појединце и њихове животне изборе? Како ови стереотипи могу бити штетни за мушкарце и жене?
  3. Предрасуде и дискриминација:
    • Разговор о томе како предрасуде могу довести до дискриминације: на радном месту, у школи, у породици.
    • Примери: шта се дешава када друштво одбија људе који не испуњавају родне стереотипе (нпр. жена у лидерској позицији, мушкарац који се бави “женским” пословима).
    • Како предрасуде могу утицати на самопоуздање и животне опције особе?
  4. Групни рад:
    • Ученици ће бити подељени у мале групе и добиће задатак да анализирају конкретан стереотип (нпр. стереотип да жене нису добри лидери или да мушкарци не плачу).
    • Групе ће дискутовати о томе како се тај стереотип формира, који су његови ефекти и како га можемо разбијати.
    • Након групне дискусије, групе ће представити своје закључке пред осталим ученицима.

Завршни део:

  1. Дискусија:
    • Како можемо преиспитати и променити родне стереотипе који су дубоко укорењени у нашем друштву?
    • Које су користи од разбијања родних стереотипа? Како то може допринети једнаким правима и већој слободи појединца?
    • Како свако од нас може допринети стварању друштва које не вреднује људе на основу њиховог пола?
  2. Закључак:
    • Сумирање основних појмова: родни образци, стереотипи и предрасуде.
    • Подстицање ученика да размотре своје ставове и буду свесни родних стереотипа у свом окружењу.
  3. Задатак за домаћи рад:
    • Напишите кратак есеј или направите презентацију на тему: “Како могу моји ставови о роду утицати на моје поступке и однос према другима?”

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).