Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју које препреке постоје на путу ка родној равноправности, како оне утичу на мушкарце и жене, и које кораке можемо предузети да се те препреке превазиђу. Ученици ће истражити социјалне, економске и културне баријере које омогућавају дискриминацију и неједнаке могућности на основу пола.
Уводни део:
- Уводна питања:
- Шта значи “родна равноправност”?
- Које препреке сматрате да постоје на путу ка родној равноправности?
- Зашто је важно разумети и превазилазити те препреке?
- Објашњење појмова:
- Родна равноправност: Стање у којем мушкарци и жене имају једнаке шансе, могућности и права у свим аспектима живота.
- Препреке родној равноправности: Ово су различити фактори и баријере које онемогућавају или отежавају постизање равноправности између полова, било да су социјалне, економске, културне или правне природе.
Главни део:
- Препреке у образовању:
- Разговор о томе како родни стереотипи и друштвене норме могу утицати на избор образовних праваца и карјера.
- Примери: Девојчице често бирају друштвене науке и здравство, а дечаци техничке и природне науке. Колико се образовање може прилагодити и како се могу превазићи ови стереотипи?
- Питање: Како можемо осигурати да сва деца, без обзира на пол, имају једнаке могућности да се образују и изаберу своје каријере?
- Економске препреке:
- Разговор о неједнаким платама, неједнаким могућностима за напредовање на радном месту и родној дискриминацији у запошљавању.
- Примери: Женама се често плаћа мање за исти рад, а већи проценат жена ради на ниско плаћеним позицијама. Женама је такође често теже да дођу до руководећих функција.
- Питање: Како можемо осигурати једнаке плате и једнаке шансе за напредовање без обзира на пол?
- Социјалне и културне препреке:
- Разговор о стереотипима који утичу на улоге мушкараца и жена у друштву (нпр. жена треба да буде домачица, а мушкарац лидер).
- Примери: Образовање и медији често преносе слике о томе како мушкарци и жене треба да се понашају, што може ограничити њихове животне изборе.
- Питање: Како можемо променити друштвене и медијске слике о половима да бисмо створили равноправније окружење за све?
- Права жена и мушкараца у породици:
- Разговор о томе како традиционалне породичне улоге могу представљати препреке за родну равноправност.
- Примери: Претерана очекивања од жена да буду примарне неговатељке деце и старају се о домаћинству, док мушкарци често нису укључени у те активности.
- Питање: Како можемо подстакнути равнотежу у породичним улогама и осигурати да обе стране имају једнаке одговорности и права?
- Законодавне и правне препреке:
- Разговор о законима и прописима који могу допринети родној неједнакости (нпр. недовољна заштита од сексуалног узнемиравања, права жена у радном односу).
- Примери: У неким земљама постоје закони који ограничавају права жена на образовање, рад или здравствену заштиту. У многим земљама постоје и правне баријере које спречавају жене да уживају у истим правима као и мушкарци.
- Питање: Како можемо променити законе и прописе да би они пружили једнака права и могућности за све?
- Групни рад:
- Ученици ће бити подељени у групе и добиће задатак да истраже једну од препрека родној равноправности (образовање, запошљавање, породица, права жена) и предложе решења за превазилажење те препреке.
- Групе ће размотрити конкретне примере из друштва и креирати план који би могао допринети елиминацији те препреке.
Завршни део:
- Дискусија:
- Шта сваки од нас може учинити да превазиђе родне препреке у свом животу?
- Како можемо активно радити на стварању равноправнијег друштва?
- Закључак:
- Сумирање препрека које стоје на путу родне равноправности, као и важности превазилажења тих баријера.
- Подстицање ученика да размисле о томе како могу допринети разбијању родних стереотипа и побољшању родне равноправности у свом окружењу.
- Задатак за домаћи рад:
- Напишите кратак есеј на тему: “Како могу индивидуално или као део друштва превазићи родне препреке и допринети родној равноправности?”