Процедуре којима се регулише живот у заједници: ко је овлашћен да доноси колективне одлуке и на основу којих процедура

Циљ часа: Упознати ученике с процедурама и механизмима доношења одлука у заједници. Објаснити ко је овлашћен да доноси колективне одлуке и који су принципи тих процедура. Развити свест о важности учешћа грађана у процесу доношења одлука.

Уводни део:

Активности:

  • Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и поставља питање: „Како се доносе одлуке у вашој заједници?“ Наставник записује одговоре на табли.
  • Дефиниција колективних одлука: Наставник кратко објашњава појам колективних одлука и значај учешћа свих чланова заједнице у том процесу.

Главни део:

Активности:

  • Процедуре доношења одлука: Наставник објашњава различите процедуре и кораке у доношењу одлука:
  • Иницијатива: Почетни предлог или идеја за решавање одређеног питања, покренута од стране грађана, организација или институција.
  • Консултације: Процес у којем грађани и стручњаци дају мишљења и предлоге о одлукама које се разматрају.
  • Разматрање: Анализа и дискусија предложених идеја ради процене њихове изводљивости и квалитета.
  • Гласaње: Формални начин одлучивања путем изражавања подршке или противљења одређеним предлозима.
  • Спровођење: Претварање донетих одлука у конкретне акције и мере у пракси.

Ко доноси одлуке: Наставник представља институције и особе које су овлашћене да доносе колективне одлуке, укључујући:

  • Локалне самоуправе
  • Изборна тела
  • Савете и комисије
  • Грађанске организације

Дискусија о учешћу грађана: Наставник иницира разговор о томе како грађани могу учествовати у процесу доношења одлука, наводећи примере (нпр. присуствовање састанцима, потписивање петиција, учешће у волонтерским програмима).

Завршни део:

Активности:

  • Резиме: Наставник резимира кључне појмове о процедурама доношења колективних одлука и улози грађана.
  • Провера разумевања: Постављање питања као што су: „Зашто је важно да грађани учествују у доношењу одлука?“ и „Какве последице могу имати одлуке које се доносе без учешћа грађана?“
  • Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размишљају о својој улози у заједници и важности активног учешћа у одлучивању.

Домаћи задатак (опционо):

  • Ученици могу написати кратак састав о томе какве одлуке би волели да виде у својој заједници и како би предложили да се те одлуке доносе.

Провери знање кроз игру:

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).