Процедуре којима се регулише живот у заједници: ко је овлашћен да доноси колективне одлуке и на основу којих процедура

Циљ часа: Упознати ученике с процедурама и механизмима доношења одлука у заједници. Објаснити ко је овлашћен да доноси колективне одлуке и који су принципи тих процедура. Развити свест о важности учешћа грађана у процесу доношења одлука.

Задаци часа: Објаснити појам колективних одлука и процедуре њиховог доношења. Идентификовати институције и особе које су овлашћене да доносе одлуке у заједници. Разговарати о томе како грађани могу утицати на одлуке у својој заједници.

Увод:

Активности:

  • Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и поставља питање: „Како се доносе одлуке у вашој заједници?“ Наставник записује одговоре на табли.
  • Дефиниција колективних одлука: Наставник кратко објашњава појам колективних одлука и значај учешћа свих чланова заједнице у том процесу.

Главни део:

Активности:

  • Процедуре доношења одлука: Наставник објашњава различите процедуре и кораке у доношењу одлука:
    1. Иницијатива: Како се покреће идеја за доношење одлуке (нпр. предлог грађана, иницијативе локалних организација).
    2. Консултације: Укључивање грађана и стручњака у процес доношења одлука.
    3. Разматрање: Процес расправе о предложеним идејама и предлозима.
    4. Гласaње: Како се спроводи гласaње (нпр. на састанцима, путем анкета).
    5. Спровођење: Како се одлуке примењују у пракси.
  • Ко доноси одлуке: Наставник представља институције и особе које су овлашћене да доносе колективне одлуке, укључујући:
  • Локалне самоуправе
  • Изборна тела
  • Савете и комисије
  • Грађанске организације
  • Дискусија о учешћу грађана: Наставник иницира разговор о томе како грађани могу учествовати у процесу доношења одлука, наводећи примере (нпр. присуствовање састанцима, потписивање петиција, учешће у волонтерским програмима).

Завршни део:

Активности:

  • Резиме: Наставник резимира кључне појмове о процедурама доношења колективних одлука и улози грађана.
  • Провера разумевања: Постављање питања као што су: „Зашто је важно да грађани учествују у доношењу одлука?“ и „Какве последице могу имати одлуке које се доносе без учешћа грађана?“
  • Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размишљају о својој улози у заједници и важности активног учешћа у одлучивању.

Домаћи задатак (опционо):

  • Ученици могу написати кратак састав о томе какве одлуке би волели да виде у својој заједници и како би предложили да се те одлуке доносе.

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).