Циљ часа: Упознати ученике с процедурама и механизмима доношења одлука у заједници. Објаснити ко је овлашћен да доноси колективне одлуке и који су принципи тих процедура. Развити свест о важности учешћа грађана у процесу доношења одлука.
Задаци часа: Објаснити појам колективних одлука и процедуре њиховог доношења. Идентификовати институције и особе које су овлашћене да доносе одлуке у заједници. Разговарати о томе како грађани могу утицати на одлуке у својој заједници.
Увод:
Активности:
- Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и поставља питање: „Како се доносе одлуке у вашој заједници?“ Наставник записује одговоре на табли.
- Дефиниција колективних одлука: Наставник кратко објашњава појам колективних одлука и значај учешћа свих чланова заједнице у том процесу.
Главни део:
Активности:
- Процедуре доношења одлука: Наставник објашњава различите процедуре и кораке у доношењу одлука:
- Иницијатива: Како се покреће идеја за доношење одлуке (нпр. предлог грађана, иницијативе локалних организација).
- Консултације: Укључивање грађана и стручњака у процес доношења одлука.
- Разматрање: Процес расправе о предложеним идејама и предлозима.
- Гласaње: Како се спроводи гласaње (нпр. на састанцима, путем анкета).
- Спровођење: Како се одлуке примењују у пракси.
- Ко доноси одлуке: Наставник представља институције и особе које су овлашћене да доносе колективне одлуке, укључујући:
- Локалне самоуправе
- Изборна тела
- Савете и комисије
- Грађанске организације
- Дискусија о учешћу грађана: Наставник иницира разговор о томе како грађани могу учествовати у процесу доношења одлука, наводећи примере (нпр. присуствовање састанцима, потписивање петиција, учешће у волонтерским програмима).
Завршни део:
Активности:
- Резиме: Наставник резимира кључне појмове о процедурама доношења колективних одлука и улози грађана.
- Провера разумевања: Постављање питања као што су: „Зашто је важно да грађани учествују у доношењу одлука?“ и „Какве последице могу имати одлуке које се доносе без учешћа грађана?“
- Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размишљају о својој улози у заједници и важности активног учешћа у одлучивању.
Домаћи задатак (опционо):
- Ученици могу написати кратак састав о томе какве одлуке би волели да виде у својој заједници и како би предложили да се те одлуке доносе.