Циљ часа: Упознати ученике с процедурама и механизмима доношења одлука у заједници. Објаснити ко је овлашћен да доноси колективне одлуке и који су принципи тих процедура. Развити свест о важности учешћа грађана у процесу доношења одлука.
Уводни део:
Активности:
- Поздрав и уводна активност: Наставник поздравља ученике и поставља питање: „Како се доносе одлуке у вашој заједници?“ Наставник записује одговоре на табли.
- Дефиниција колективних одлука: Наставник кратко објашњава појам колективних одлука и значај учешћа свих чланова заједнице у том процесу.
Главни део:
Активности:
- Процедуре доношења одлука: Наставник објашњава различите процедуре и кораке у доношењу одлука:
- Иницијатива: Почетни предлог или идеја за решавање одређеног питања, покренута од стране грађана, организација или институција.
- Консултације: Процес у којем грађани и стручњаци дају мишљења и предлоге о одлукама које се разматрају.
- Разматрање: Анализа и дискусија предложених идеја ради процене њихове изводљивости и квалитета.
- Гласaње: Формални начин одлучивања путем изражавања подршке или противљења одређеним предлозима.
- Спровођење: Претварање донетих одлука у конкретне акције и мере у пракси.
Ко доноси одлуке: Наставник представља институције и особе које су овлашћене да доносе колективне одлуке, укључујући:
- Локалне самоуправе
- Изборна тела
- Савете и комисије
- Грађанске организације
Дискусија о учешћу грађана: Наставник иницира разговор о томе како грађани могу учествовати у процесу доношења одлука, наводећи примере (нпр. присуствовање састанцима, потписивање петиција, учешће у волонтерским програмима).
Завршни део:
Активности:
- Резиме: Наставник резимира кључне појмове о процедурама доношења колективних одлука и улози грађана.
- Провера разумевања: Постављање питања као што су: „Зашто је важно да грађани учествују у доношењу одлука?“ и „Какве последице могу имати одлуке које се доносе без учешћа грађана?“
- Закључна порука: Наставник подстиче ученике да размишљају о својој улози у заједници и важности активног учешћа у одлучивању.
Домаћи задатак (опционо):
- Ученици могу написати кратак састав о томе какве одлуке би волели да виде у својој заједници и како би предложили да се те одлуке доносе.
Провери знање кроз игру: