Процедуре у раду Народне скупштине

Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици упознају основне процедуре које се примењују у раду Народне скупштине Републике Србије, као и значај тих процедура за функционисање демократског система. Ученици ће научити о процесу доношења закона, улогама посланика и другим важним аспектима парламентарног живота.

Уводни део:

  1. Питање за ученице и ученике:
    • Који је највиши орган власти у Републици Србији?
    • Како се доносе закони у нашој земљи?
    • Шта знате о Народној скупштини?
  2. Кратак увод у тему: У овом делу часа разматраћемо важне процедуре које се примењују у раду Народне скупштине Републике Србије. Народна скупштина је законодавни орган, а кроз њен рад се доносе закони, одређују се важне политике и контролише рад извршне власти. Процедуре у Скупштини су од великог значаја јер омогућавају правилно и праведно доношење одлука, као и спречавање злоупотреба власти.
  3. Преходна активност: Нагласити да ће ученици током часа учити о томе како изгледа процес од почетног предлога закона до његовог усвајања, али и који су улоге посланика и председника Народне скупштине у овим процедурама.

Главни део:

  1. Представљање основних процедура:
    а) Конституисање Народне скупштине:
    • Избор председника и потпредседника. Формирање посланичких клубова.Одређивање редоследа на седницама.
    б) Процедура доношења закона:
    • Иницијатива за закон: Ко може поднети законски предлог (влада, посланици, председник Републике и други). Прво читање: Представљање предлога закона, његова расправа и одлучивање да ли ће ићи у даљу процедуру. Друго читање: Детаљна расправа о тексту закона, амандмани. Треће читање: Финално одлучивање и усвајање закона.
    в) Уклањање и усвајање закона:
    • Право вета председника Републике. Повратак закона у Скупштину ако је председник ставио вето.
    г) Посланици и њихова улога:
    • Улога посланика у дискусији .Како посланици гласају? Обавезе посланика према својим бирачима.
    д) Друге важне процедуре:
    • Прекршаји и санкције у Скупштини.
    • Рад у одборима: Упознавање са процесом рада одбора који разматрају предлоге закона.
  2. Активност са ученицима: Поделити ученике у групе и дати им ситуације из парламентарног живота у Србији (на пример, ситуацију у којој се разматра неки важан закон, ситуацију у којој председник ставља вето на закон). Нека ученици анализирају ситуацију и одлуче које процедуре треба да се примене.
    Пример ситуације:
    • Закон о заштити животне средине је предложен, али председник Републике ставља вето на неке одредбе. Шта се дешава следеће?

Завршни део:

  1. Резиме и закључци:
    • Република Србија има уставом утврђену процедуру рада Народне скупштине која обухвата више фаза: од предложеног закона, преко расправа, до усвајања закона.
    • Нагласити да овакве процедуре обезбеђују правичност и транспарентност у раду парламента.
  2. Питања за ученике:
    • Како процедуре у Народној скупштини обезбеђују демократију?
    • Која је улога посланика и како они представљају интересе грађана?

Домаћи задатак: Написати кратку рефлексију о важности процедура у раду парламента. Истражити један закон који је недавно усвојен у Народној скупштини и описати који су били кораци у процедури.

Провери знање кроз игру:

    Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).