Циљ часа: Упознати ученике с важности реаговања на насиље. Развити стратегије за адекватно реаговање у ситуацијама насиља, како као жртве, тако и као сведоци.
Увод:
Започети разговор:
- Питања:
- Шта значи реаговати на насиље?
- Зашто је важно реаговати у ситуацијама насиља?
- Активност:
- На табли записати кључне термине: реакција, насиље, подршка.
Главни део:
Објашњење важности реаговања:
- Када и зашто реаговати:
- Дефиниција: Реаговање подразумева активан став према насиљу, било да сте жртва, сведок или особа која може пружити помоћ.
- Узроци реаговања: заштита жртве, прекид циклуса насиља, подизање свести о проблему.
- Могуće последице непријављивања насиља:
- Шта се може десити ако не реагујемо? (повећање насиља, нормализација агресије).
Стратегије реаговања:
- Реаговање као жртва:
- Како да се заштитите: размотрите ситуацију, тражите помоћ, обавестите поверења особу (наставника, родитеља).
- Реаговање као сведок:
- Не прећуткујте насиље – пријавите га.
- Подржите жртву: будите уз њу, слушајте, охрабрите је да потражи помоћ.
- Поступци:
- Како деловати у ситуацијама насиља (нпр. опрезно интервенисати, контактирати одраслу особу).
Групна активност:
- Поделити ученике у мале групе (4-5).
- Задатак:
- Нека свaкa група разматра хипотетички сценарио насиља (нпр. физичко или емоционално насиље у школи) и развије план реаговања.
- У плану треба да буду укључени:
- Кога обавестити?
- Како пружити подршку жртви?
- Како спречити поновно насиље?
- Након 10-15 минута, свaka група дели своје закључке (по 2-3 минута).
Закључак:
Рефлексија:
- Питања:
- Како се осећате после разматрања о реаговању на насиље?
- Шта можете учинити у свом окружењу да помогнете у сузбијању насиља?
- Зашто је важно деловати одговорно?
- Забележите кључне идеје на табли.
Домаћи задатак:
- Написати кратак есеј о томе како бисте реаговали у конкретној ситуацији насиља и које стратегије бисте применили.