Реаговање у ситуацијама интернет насиља; Одговорности ученика и школе

Циљ часа: Ученици ће разумети како да реагују у ситуацијама интернет насиља и која је одговорност ученика и школе у заштити од таквих ситуација.

Уводни део:

  1. Разговор са ученицима:
    • Питање за почетак: „Шта мислите, како треба реаговати ако се неко суочи са интернет насиљем?“
    • Наставник кратко уводи тему и објашњава важност знања о правим корацима у ситуацијама интернет насиља.

Главни део:

  1. Шта је интернет насиље и како га препознати:
    • Наставник подсећа на дефиницију интернет насиља и истиче основне знаке који указују на њега (нпр. узнемирујуће поруке, лажни профили, ширење лажних информација).
  2. Кораци за реаговање у ситуацијама интернет насиља:
    • Сачување доказа: Ученицима се објашњава како да сниме екране (screenshot) и чувају поруке које представљају насиље.
    • Обавештавање одраслих: Зашто је важно да обавесте родитеље, наставнике или школског психолога.
    • Пријава случаја: Како се пријављује интернет насиље у школи и ван ње (нпр. платформа за пријаву сајбер-насиља).
    • Избегавање одговарања на увреде: Смањење ескалације ситуације.
    • Подршка другима: Како бити подршка вршњацима који су жртве интернет насиља.
  3. Одговорности ученика и школе:
    • Улога ученика: Наставник објашњава да ученици имају одговорност да пријаве интернет насиље и не учествују у њему. Разговарају о томе како могу помоћи својим вршњацима.
    • Одговорности школе:
      • Објашњава се како школа треба да реагује: поступци при пријави интернет насиља, подршка жртви и санкције за починиоце.
      • Пример школских правила: наставник дели пример правила школе који укључује процедуре за интернет насиље.
    • Групни рад: Ученици се деле у групе и анализирају сценарије који укључују интернет насиље. Задатак им је да одреде како би требало реаговати и које кораке би школа и ученици требало да предузму.

Завршни део:

  1. Сумирање и закључци:
    • Наставник подвлачи најважније кораке у реаговању на интернет насиље и објашњава како школе треба да подрже ученике и промовишу безбедно окружење.
    • Питање за ученике: „Који корак вам се чини најважнијим и зашто?“
  2. Активност за евалуацију:
    • Ученици одговарају на кратко питање: „Шта бисте прво урадили ако се суочите са интернет насиљем?“

Домаћи задатак:

  • Ученици истражују правила и процедуре које школе примењују у њиховој локалној заједници за реаговање на интернет насиље и припремају кратак извештај.

Провери знање кроз игру:

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).