Родна перспектива; Укључивање родне перспективе приликом доношења одлука важних за једну заједницу

Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју важност укључивања родне перспективе у процес доношења одлука у различитим областима живота (образовање, здравље, породица, запошљавање, спорт), као и да истакну како родна равноправност може допринети бољем функционисању друштва. Ученици ће бити подстакнути да разматрају како одлуке које се доносе у овим областима утичу на мушкарце и жене и како се могу прилагодити да би се осигурале једнаке могућности за све.

Уводни део:

  1. Уводна питања:
    • Шта значи “родна перспектива”?
    • Како одлуке које доносимо у различитим областима живота утичу на мушкарце и жене?
    • Шта је родна равноправност и зашто је важна?
  2. Објашњење појмова:
    • Родна перспектива: Разматрање како одређене одлуке или активности могу утицати на мушкарце и жене на различите начине, узимајући у обзир њихове различите потребе, искуства и улоге у друштву.
    • Родна равноправност: Стање у којем мушкарци и жене имају једнаке могућности, права и ресурсе у свим аспектима живота, укључујући образовање, рад, здравље, и однос према породици.

Главни део:

  1. Родна перспектива у образовању:
    • Разговор о томе како образовни систем може пружити једнаке шансе и за дечаке и за девојчице. Разматрање да ли се мушкарцима и женама пружају исти ресурси и подршка у образовању.
    • Примери: Да ли је у школама постојао родни раздор у избору предмета (нпр. више жена у области здравства, а више мушкараца у науци или инжењерству)?
    • Питање: Како можемо прилагодити образовне системе да боље одговарају потребама свих полова?
  2. Родна перспектива у здравству:
    • Разговор о томе како здравствена политика и праксе могу утицати на мушкарце и жене на различите начине (нпр. репродуктивно здравље, психо-социјални аспекти, разлике у болестима и третману).
    • Примери: Здравствени изазови са којима се суочавају жене (нпр. трудноћа, порођај, насиље), али и мушкарци (нпр. проблеми са менталним здрављем).
    • Питање: Како можемо побољшати здравствену политику тако да одражава специфичне потребе и мушкараца и жена?
  3. Родна перспектива у породици:
    • Разговор о улогама мушкараца и жена у породици и како одлуке о родитељским правима, изједначавању домаћих обавеза, нези деце и старих особа могу утицати на родну равноправност.
    • Примери: Питање поделе родитељског одсуства, права на негу, као и друштвени стереотипи који се односе на улоге мушкараца и жена у породици.
    • Питање: Како можемо прилагодити породичне политике да подрже и жене и мушкарце у њиховим одговорностима као родитељи?
  4. Родна перспектива у запошљавању:
    • Разговор о родној дискриминацији на радном месту: неједнаке плате, високи проценат жена на ниско плаћеним позицијама, али и ниски проценат жена у лидерским позицијама.
    • Примери: Програму равноправности на радном месту, мере за спречавање сексуалног узнемиравања, родни празнине у плати.
    • Питање: Како можемо створити радну средину која ће подржавати једнаке могућности за све, без обзира на пол?
  5. Родна перспектива у спорту:
    • Разговор о разликама у третману мушкараца и жена у спорту, укључујући различите нивое финансијске подршке, медијске пажње и могућности за професионални развој.
    • Примери: Жене и мушкарци у спорту, неједнаке плате, разлика у интересовању и покривености медија.
    • Питање: Шта можемо учинити да би спорт постао једнако доступан и подстицајан за све?
  6. Групни рад:
    • Ученици ће бити подељени у мале групе, а свакој групи ће бити додељен један од области (образовање, здравље, породица, запошљавање, спорт). Људи у групама треба да размисле и направе план како укључити родну перспективу у одлуке које се односе на ту област.
    • Групе ће разматрати која су специфична питања која треба решити у свакој од ових области и предложити могућа решења.

Завршни део:

  1. Дискусија:
    • Како укључивање родне перспективе може допринети бољем друштву за све?
    • Које су користи од родне равноправности на личном и друштвеном нивоу?
    • Како сви ми, као чланови друштва, можемо помоћи у превазилажењу родних неједнакости?
  2. Закључак:
    • Сумирање важности укључивања родне перспективе у све аспекте живота и како то доприноси бољем друштву за све.
    • Подстицање ученика да размисле о томе како се одлуке које доносе на личном и друштвеном нивоу могу усмерити ка једнакости и равноправности за све полове.
  3. Задатак за домаћи рад:
    • Напишите кратак есеј на тему: “Како бих као будући лидер у својој заједници укључио родну перспективу у своје одлуке и како би то побољшало квалитет живота?”

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).