Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју важност укључивања родне перспективе у процес доношења одлука у различитим областима живота (образовање, здравље, породица, запошљавање, спорт), као и да истакну како родна равноправност може допринети бољем функционисању друштва. Ученици ће бити подстакнути да разматрају како одлуке које се доносе у овим областима утичу на мушкарце и жене и како се могу прилагодити да би се осигурале једнаке могућности за све.
Уводни део:
- Уводна питања:
- Шта значи “родна перспектива”?
- Како одлуке које доносимо у различитим областима живота утичу на мушкарце и жене?
- Шта је родна равноправност и зашто је важна?
- Објашњење појмова:
- Родна перспектива: Разматрање како одређене одлуке или активности могу утицати на мушкарце и жене на различите начине, узимајући у обзир њихове различите потребе, искуства и улоге у друштву.
- Родна равноправност: Стање у којем мушкарци и жене имају једнаке могућности, права и ресурсе у свим аспектима живота, укључујући образовање, рад, здравље, и однос према породици.
Главни део:
- Родна перспектива у образовању:
- Разговор о томе како образовни систем може пружити једнаке шансе и за дечаке и за девојчице. Разматрање да ли се мушкарцима и женама пружају исти ресурси и подршка у образовању.
- Примери: Да ли је у школама постојао родни раздор у избору предмета (нпр. више жена у области здравства, а више мушкараца у науци или инжењерству)?
- Питање: Како можемо прилагодити образовне системе да боље одговарају потребама свих полова?
- Родна перспектива у здравству:
- Разговор о томе како здравствена политика и праксе могу утицати на мушкарце и жене на различите начине (нпр. репродуктивно здравље, психо-социјални аспекти, разлике у болестима и третману).
- Примери: Здравствени изазови са којима се суочавају жене (нпр. трудноћа, порођај, насиље), али и мушкарци (нпр. проблеми са менталним здрављем).
- Питање: Како можемо побољшати здравствену политику тако да одражава специфичне потребе и мушкараца и жена?
- Родна перспектива у породици:
- Разговор о улогама мушкараца и жена у породици и како одлуке о родитељским правима, изједначавању домаћих обавеза, нези деце и старих особа могу утицати на родну равноправност.
- Примери: Питање поделе родитељског одсуства, права на негу, као и друштвени стереотипи који се односе на улоге мушкараца и жена у породици.
- Питање: Како можемо прилагодити породичне политике да подрже и жене и мушкарце у њиховим одговорностима као родитељи?
- Родна перспектива у запошљавању:
- Разговор о родној дискриминацији на радном месту: неједнаке плате, високи проценат жена на ниско плаћеним позицијама, али и ниски проценат жена у лидерским позицијама.
- Примери: Програму равноправности на радном месту, мере за спречавање сексуалног узнемиравања, родни празнине у плати.
- Питање: Како можемо створити радну средину која ће подржавати једнаке могућности за све, без обзира на пол?
- Родна перспектива у спорту:
- Разговор о разликама у третману мушкараца и жена у спорту, укључујући различите нивое финансијске подршке, медијске пажње и могућности за професионални развој.
- Примери: Жене и мушкарци у спорту, неједнаке плате, разлика у интересовању и покривености медија.
- Питање: Шта можемо учинити да би спорт постао једнако доступан и подстицајан за све?
- Групни рад:
- Ученици ће бити подељени у мале групе, а свакој групи ће бити додељен један од области (образовање, здравље, породица, запошљавање, спорт). Људи у групама треба да размисле и направе план како укључити родну перспективу у одлуке које се односе на ту област.
- Групе ће разматрати која су специфична питања која треба решити у свакој од ових области и предложити могућа решења.
Завршни део:
- Дискусија:
- Како укључивање родне перспективе може допринети бољем друштву за све?
- Које су користи од родне равноправности на личном и друштвеном нивоу?
- Како сви ми, као чланови друштва, можемо помоћи у превазилажењу родних неједнакости?
- Закључак:
- Сумирање важности укључивања родне перспективе у све аспекте живота и како то доприноси бољем друштву за све.
- Подстицање ученика да размисле о томе како се одлуке које доносе на личном и друштвеном нивоу могу усмерити ка једнакости и равноправности за све полове.
- Задатак за домаћи рад:
- Напишите кратак есеј на тему: “Како бих као будући лидер у својој заједници укључио родну перспективу у своје одлуке и како би то побољшало квалитет живота?”