Циљ часа: Циљ часа је да ученици разумеју појам родног заснованог насиља, упознају се са различитим облицима овог насиља, као и са узроцима и последицама које оно има на жртве. Час ће такође омогућити ученицима да размотре мере и активности које се предузимају за спречавање и заштиту жртава родног заснованог насиља.
Уводни део:
- Поздрав ученицима и увођење у тему:
- Почети час питањем: Шта мислите, како насиље може бити повезано са полом? (да ученици разматрају да ли постоје разлике у врстама насиља према мушкарцима и женама).
- Објаснити да ће се час бавити родно заснованим насиљем, једним од најчешћих облика насиља у друштву, које има дубоке друштвене, психолошке и физичке последице за жртве.
- Презентација циљева часа:
- Објаснити да ће ученици научити о разликама између различитих облика насиља и како оно утиче на друштво и појединце, као и о начинима како да се боримо против родног заснованог насиља.
Главни део:
- Шта је родно засновано насиље?
- Дефиниција: Родно засновано насиље је насиље које се врши на основу пола или рода, и најчешће погађа жене, али може обухватити и мушкарце, као и људе који припадају другим родним и сексуалним мањинама.
- Врсте родног заснованог насиља:
- Физичко насиље: Ударци, псовке, задржавање, сексуално узнемиравање.
- Сексуално насиље: Силовање, сексуално узнемиравање, приморавање на секс.
- Психолошко насиље: Претње, емоционално изоловање, понижавање.
- Економско насиље: Контрола финансија, спречавање приступа ресурсу и новцу.
- Технолошко насиље: Интернет узнемиравање, размену интимних материјала без пристанка.
- Узроци родног заснованог насиља:
- Друштвене норме и стереотипи: Патријархалне структуре и стереотипи који постављају мушкарце као супериорне, а жене као инфериорне.
- Неразумевање родне равноправности: Недостатак образовања о родним правима и равноправности.
- Друштвени фактори: Економска и друштвена рањивост жртви, као и недостатак подршке од стране друштва и институција.
- Историјска и културна урођена неједнакост: Постојање дубоко укорењених културних обичаја који оправдавају насиље над женама.
- Последице родног заснованог насиља:
- Физичке последице: Повреде, хроничне болести, сексуално преносиве инфекције.
- Психолошке последице: Поремећаји као што су депресија, анксиозност, ПТСП (посттрауматски стресни поремећај).
- Социјалне последице: Друштвена изолација, губитак економских и социјалних прилика.
- Последице по децу: Деца која расту у окружењу насиља имају већу вероватноћу да и сама постану жртве или извршиоци насиља.
- Мере заштите и превенције:
- Законодавство: Увођење закона који штите жртве насиља и прописују казне за починиоце (нпр. Закон о родној равноправности, Закон против насиља у породици).
- Подршка жртвама: Центри за подршку жртвама насиља, психолошка и правна помоћ, склоништа за жртве.
- Образовање и превенција: Образовање о родној равноправности, превенција насиља у школама и друштву, укључивање мушкараца у разговор о равнотежи моћи.
- Активизам и организације цивилног друштва: НВО које се баве превенцијом насиља и заштитом жртава, кампање за подизање свести о родном насиљу.
- Дискусија:
- Поставити питање: Како можемо као друштво радити на спречавању родног заснованог насиља?
- Разговарати о улози сваког појединца у борби против насиља и како се превентивним мерама могу створити безбеднији услови за све.
Завршни део:
- Резимирање најважнијих поука:
- Родна равноправност је важан аспект који помаже у спречавању родног заснованог насиља.
- Насиље није само лични проблем жртве, већ друштвени проблем који захтева активну улогу свих чланова друштва.
- Мере заштите и превенције, као и свест о последицама насиља, кључне су за стварање безбеднијег окружења.
- Закључак:
- Подстакнути ученике да размотре своје ставове и понашања у односу на родну равноправност и да се активно укључе у превенцију насиља.
- Охрабрити их да пријаве било какве видове насиља и да се залажу за праведније и безбедније друштво.
Домаћи задатак: Написати кратак есеј на тему: Како можемо као појединци и као друштво спречити родно засновано насиље?
Провери знање кроз игру: