Родно засновано насиље

Циљ часа: Циљ часа је да ученици разумеју појам родног заснованог насиља, упознају се са различитим облицима овог насиља, као и са узроцима и последицама које оно има на жртве. Час ће такође омогућити ученицима да размотре мере и активности које се предузимају за спречавање и заштиту жртава родног заснованог насиља.

Уводни део:

  1. Поздрав ученицима и увођење у тему:
    • Почети час питањем: Шта мислите, како насиље може бити повезано са полом? (да ученици разматрају да ли постоје разлике у врстама насиља према мушкарцима и женама).
    • Објаснити да ће се час бавити родно заснованим насиљем, једним од најчешћих облика насиља у друштву, које има дубоке друштвене, психолошке и физичке последице за жртве.
  2. Презентација циљева часа:
    • Објаснити да ће ученици научити о разликама између различитих облика насиља и како оно утиче на друштво и појединце, као и о начинима како да се боримо против родног заснованог насиља.

Главни део:

  1. Шта је родно засновано насиље?
    • Дефиниција: Родно засновано насиље је насиље које се врши на основу пола или рода, и најчешће погађа жене, али може обухватити и мушкарце, као и људе који припадају другим родним и сексуалним мањинама.
    • Врсте родног заснованог насиља:
      • Физичко насиље: Ударци, псовке, задржавање, сексуално узнемиравање.
      • Сексуално насиље: Силовање, сексуално узнемиравање, приморавање на секс.
      • Психолошко насиље: Претње, емоционално изоловање, понижавање.
      • Економско насиље: Контрола финансија, спречавање приступа ресурсу и новцу.
      • Технолошко насиље: Интернет узнемиравање, размену интимних материјала без пристанка.
  2. Узроци родног заснованог насиља:
    • Друштвене норме и стереотипи: Патријархалне структуре и стереотипи који постављају мушкарце као супериорне, а жене као инфериорне.
    • Неразумевање родне равноправности: Недостатак образовања о родним правима и равноправности.
    • Друштвени фактори: Економска и друштвена рањивост жртви, као и недостатак подршке од стране друштва и институција.
    • Историјска и културна урођена неједнакост: Постојање дубоко укорењених културних обичаја који оправдавају насиље над женама.
  3. Последице родног заснованог насиља:
    • Физичке последице: Повреде, хроничне болести, сексуално преносиве инфекције.
    • Психолошке последице: Поремећаји као што су депресија, анксиозност, ПТСП (посттрауматски стресни поремећај).
    • Социјалне последице: Друштвена изолација, губитак економских и социјалних прилика.
    • Последице по децу: Деца која расту у окружењу насиља имају већу вероватноћу да и сама постану жртве или извршиоци насиља.
  4. Мере заштите и превенције:
    • Законодавство: Увођење закона који штите жртве насиља и прописују казне за починиоце (нпр. Закон о родној равноправности, Закон против насиља у породици).
    • Подршка жртвама: Центри за подршку жртвама насиља, психолошка и правна помоћ, склоништа за жртве.
    • Образовање и превенција: Образовање о родној равноправности, превенција насиља у школама и друштву, укључивање мушкараца у разговор о равнотежи моћи.
    • Активизам и организације цивилног друштва: НВО које се баве превенцијом насиља и заштитом жртава, кампање за подизање свести о родном насиљу.
  5. Дискусија:
    • Поставити питање: Како можемо као друштво радити на спречавању родног заснованог насиља?
    • Разговарати о улози сваког појединца у борби против насиља и како се превентивним мерама могу створити безбеднији услови за све.

Завршни део:

  1. Резимирање најважнијих поука:
    • Родна равноправност је важан аспект који помаже у спречавању родног заснованог насиља.
    • Насиље није само лични проблем жртве, већ друштвени проблем који захтева активну улогу свих чланова друштва.
    • Мере заштите и превенције, као и свест о последицама насиља, кључне су за стварање безбеднијег окружења.
  2. Закључак:
    • Подстакнути ученике да размотре своје ставове и понашања у односу на родну равноправност и да се активно укључе у превенцију насиља.
    • Охрабрити их да пријаве било какве видове насиља и да се залажу за праведније и безбедније друштво.

Домаћи задатак: Написати кратак есеј на тему: Како можемо као појединци и као друштво спречити родно засновано насиље?

Провери знање кроз игру:

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).