Циљ радионица: Циљ радионица је упознавање ученика са радом Народне скупштине, процедурама и правима посланика, као и развијање њихових вештина за јавне наступе, дебатовање и одлучивање. Током ових радионица, ученици ће научити како функционише законодавни процес, као и како се доносе одлуке у демократском друштву.
Симулација Народне скупштине – радионица 1
Циљ: Упознавање са основама рада Народне скупштине и креирање основне структуре симулације.
- Уводни део (15 минута):
- Објашњење шта је Народна скупштина, како функционише и које су њене основне надлежности.
- Дискусија о важности законодавног тела у демократији.
- Представљање концепта симулације Народне скупштине и објашњење улога које ће ученици преузети током радионица.
- Главни део (30 минута):
- Разговор о структурама у скупштини: посланичке групе, председник скупштине, посланик, предлози закона.
- Раздељивање ученика у различите групе за симулацију: посланици, председник, секретари.
- Завршни део (15 минута):
- Подела улога и објашњење основних правила која ће се користити током симулације.
- Подела задака за наредну радионицу: ученици треба да истраже процедуре у скупштини.
Одређивање улога и процедура у скупштини – радионица 2
Циљ: Подробно упознавање ученика са улогама у скупштини и процедуром рада скупштине.
- Уводни део (10 минута):
- Понављање основних информација о Народној скупштини.
- Објашњење важности улога у процесу одлучивања у скупштини.
- Главни део (40 минута):
- Разрада улога: посланик, председник скупштине, секретар, потпредседник.
- Разгледање процедура у скупштини: правила парламентарног рада, како се предлаже и разматра закон, како изгледа скупштинска седница.
- Симулација: сви ученици ће имати прилику да пробају сваку улогу током малих симулација.
- Завршни део (10 минута):
- Разговор о важности процедура у скупштини.
- Подела задатка за наредну радионицу: формирање посланичких група.
Формирање посланичких група – радионица 3
Циљ: Формирање политичких група које ће учествовати у дебатама и гласањима током симулације.
- Уводни део (10 минута):
- Објашњење шта су посланичке групе и како се формирају у стварном животу.
- Дискусија о важности различитих политичких група у раду Народне скупштине.
- Главни део (40 минута):
- Раздељивање ученика у посланичке групе према политичким идејама (леви, десни, центар, независни и др.).
- Формирање програмских циљева група (права, економија, образовање и др.).
- Свакој групи ће бити додељен задатак да припреми своје програмске тачке и стратегије за дебату.
- Завршни део (10 минута):
- Презентација програмских тачака сваке групе.
- Подела задатка за следећу радионицу: избор председника скупштине.
Избор председника скупштине – радионица 4
Циљ: Процес избора председника скупштине и упознавање са његовим задацима и овлашћењима.
- Уводни део (10 минута):
- Објашњење улоге председника Народне скупштине.
- Разговор о процедурама избора председника у парламентима.
- Главни део (40 минута):
- Симулција избора председника скупштине.
- Дискусија у посланичким групама и кандидовање за председника.
- Гласање за председника скупштине и упознавање са његовим задацима: водити седницу, примати предлоге закона, обезбедити ред у скупштини.
- Завршни део (10 минута):
- Избор председника.
- Прелазак на следећи задатак: формулисање предлога закона.
Формулисање предлога закона – радионица 5
Циљ: Упознавање са процесом формулисања и припреме предлога закона.
- Уводни део (10 минута):
- Објашњење шта је закон, ко га предлаже и како изгледа процес усвајања закона.
- Главни део (40 минута):
- Формирање радних група за припрему предлога закона (по темама: екологија, образовање, здравство).
- Разрада основних принципа закона: шта закон треба да реши, коју проблему адресира.
- Писање и представљање предлога закона.
- Завршни део (10 минута):
- Презентација предлога закона од стране група.
- Подела задатка за наредну радионицу: припрема за дебату.
Скупштинска дебата – радионица 6
Циљ: Развити вештине дебатовања и аргументовања у контексту законодавног рада.
- Уводни део (10 минута):
- Објашњење значаја дебате у скупштини.
- Правила парламентарне дебате и како водити конструктивну расправу.
- Главни део (40 минута):
- Дебата о предлозима закона.
- Подела на групе које ће подржати и оповргнути предложене законе.
- Свако излагање ће бити ограничено временом (2-3 минута), уз право на одговор.
- Завршни део (10 минута):
- Закључци и коментари на дебату.
- Подела задатка за наредну радионицу: припрема за гласање.
Гласање – радионица 7
Циљ: Упознавање са процедурама гласања и доношења закона у скупштини.
- Уводни део (10 минута):
- Објашњење различитих начина гласања у Народној скупштини (јавно, тајно, подизањем руке).
- Дискусија о значају гласања у демократији.
- Главни део (40 минута):
- Гласање о предложеним законима.
- Свако група ће изнети своје разлоге за или против предложеног закона.
- Правац гласања: објашњење како изгледа процес и одговорност посланика током гласања.
- Завршни део (10 минута):
- Изјава о резултатима гласања.
- Подела задатка за последњу радионицу: евалуација симулације.
Евалуација симулације – радионица 8
Циљ: Оценити процес симулације и размислити о наученим вештинама и важности парламентарног рада.
- Уводни део (10 минута):
- Подсећање на све радионице и све активности које су спроведене.
- Главни део (40 минута):
- Разговор о томе шта је било успешно у симулацији, а шта би могло да буде боље.
- Оцењивање од стране ученика: шта су научили о процесу доношења закона, о својој улози у скупштини и важности дебате.
- Завршни део (10 минута):
- Закључци и личне рефлексије.
- Додела сертификата или награда за учешће у симулацији.
- Завршна реч о важности демократског учешћа и разумевања процеса одлучивања.