Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју улогу скупштинских дебата у демократском процесу, како оне доприносе доношењу закона и одлука, као и значај аргументованог и конструктивног дијалога у парламенту. Ученици ће такође научити како функционише парламентарна дебата и које технике дебатовања се користе у Народној скупштини Републике Србије.
Уводни део:
- Питања за ученике:
- Шта мислите, зашто је важно да се у парламенту одржавају дебате?
- Шта значи када се каже да је нека дебата била конструктивна?
- Да ли сте икада слушали дебате у Народној скупштини? Шта сте запазили?
- Кратак увод у тему: У овом часу ћемо научити о скупштинским дебатама, које су кључни део процеса одлучивања у Народној скупштини Републике Србије. Дебате су прилика за посланике да изложе своје ставове, аргументују своје предлоге и критике, али и да се усагласе са колегама како би дошли до најбољих решења за друштво.
- Прелазак на главни део часа: Данас ћемо анализирати како дебате изгледају у парламенту, које процедуре се примењују, и како се користе различити облици аргументације у парламенту. На крају часа, имаћемо и практичну активност у којој ћете се упустити у дебату.
Главни део:
- Шта су скупштинске дебате?
а) Дефиниција и значај дебате:- Скупштинске дебате су организовани разговори у којима посланици износе своје ставове, аргументе и предлоге о различитим темама, најчешће у контексту закона или политика. Дебате су основни механизам парламентарне расправе који омогућава разматрање свих аспеката предложених закона или политичких питања.
- Дебате омогућавају демократски процес одлучивања и јавну расправу о важним питањима. Током дебата, посланици представљају различите интересе друштва и разматрају ефекте предложених закона или мера.
- Редослед учесника: Ко има право да говори и колико дуго? Како се добија реч у Скупштини?
- Ограничења и дисциплина: Поштовање реда, усмеравање на тему и спречавање прекомерног трајања говора.
- Интервенције: Посланици могу постављати питања, коментарисати или износити примедбе на говоре других посланика.
- Технике и стилови аргументовања у дебатама:
а) Основне технике аргументације:- Логика и доказивање: Представљање јасних и логичних разлога за подршку неком ставу. Емоционална аргументација: Употреба емоционалних апела како би се добило на симпатијама публике. Употреба примера и статистике: Подршка аргумента реалним подацима, примерима из праксе и историје. Контраргументација: Одговарање на аргументе противника, изношење контра-ставова који показују недостатке или слабости туђих аргумената.
- Изложити примере из стварних скупштинских дебата (може се користити видео запис или текстови са сајтова Народне скупштине или медија).
- Пример: Како су посланици аргументовали свој став о економским мерама, законским изменама или политичким одлукама.
- Активност: Дебата у учионици
а) Подела ученика у две групе:- Ученици ће бити подељени у две групе које ће представљати различите стране у дебати (за и против неке одлуке или закона).
- Пример теме: „Да ли је потребно увести нове еколошке законске мере за заштиту животне средине?“ Свака група треба да припреми своје аргументе и контра-аргументе за дебату.
- Групе ће имати 5-7 минута да изнесу своје аргументе.
- Након почетног излагања, следи 3-5 минута за контра-аргументе и питања између група.
Завршни део:
- Резиме и закључци:
- Дебате су веома важан део парламентарног процеса јер омогућавају посланицима да разматрају различите аспекте закона и политика.
- Током дебата, важно је користити јасне и логичне аргументе, као и да се поштују правила и дисциплина.
- Питања за ученика:
- Шта вам је било најинтересантније током дебате?
- Како би могли побољшати дебате да буду конструктивније?
- Зашто је важно да се дебате одржавају у духу поштовања и аргументованости?
- Задатак за домаћи рад (по избору):
- Написати кратку рефлексију о дебатама у Народној скупштини и њиховом значају у демократском процесу.
- Истражити један недавно усвојен закон и описати како су текле дебате у Скупштини током његовог разматрања.