Скупштинске дебате

Циљ часа: Циљ овог часа је да ученици разумеју улогу скупштинских дебата у демократском процесу, како оне доприносе доношењу закона и одлука, као и значај аргументованог и конструктивног дијалога у парламенту. Ученици ће такође научити како функционише парламентарна дебата и које технике дебатовања се користе у Народној скупштини Републике Србије.

Уводни део:

  1. Питања за ученике:
    • Шта мислите, зашто је важно да се у парламенту одржавају дебате?
    • Шта значи када се каже да је нека дебата била конструктивна?
    • Да ли сте икада слушали дебате у Народној скупштини? Шта сте запазили?
  2. Кратак увод у тему: У овом часу ћемо научити о скупштинским дебатама, које су кључни део процеса одлучивања у Народној скупштини Републике Србије. Дебате су прилика за посланике да изложе своје ставове, аргументују своје предлоге и критике, али и да се усагласе са колегама како би дошли до најбољих решења за друштво.
  3. Прелазак на главни део часа: Данас ћемо анализирати како дебате изгледају у парламенту, које процедуре се примењују, и како се користе различити облици аргументације у парламенту. На крају часа, имаћемо и практичну активност у којој ћете се упустити у дебату.

Главни део:

  1. Шта су скупштинске дебате?
    а) Дефиниција и значај дебате:
    • Скупштинске дебате су организовани разговори у којима посланици износе своје ставове, аргументе и предлоге о различитим темама, најчешће у контексту закона или политика. Дебате су основни механизам парламентарне расправе који омогућава разматрање свих аспеката предложених закона или политичких питања.
    б) Улога дебата у демократији:
    • Дебате омогућавају демократски процес одлучивања и јавну расправу о важним питањима. Током дебата, посланици представљају различите интересе друштва и разматрају ефекте предложених закона или мера.
    в) Правила и процедуре скупштинских дебата:
    • Редослед учесника: Ко има право да говори и колико дуго? Како се добија реч у Скупштини?
    • Ограничења и дисциплина: Поштовање реда, усмеравање на тему и спречавање прекомерног трајања говора.
    • Интервенције: Посланици могу постављати питања, коментарисати или износити примедбе на говоре других посланика.
  2. Технике и стилови аргументовања у дебатама:
    а) Основне технике аргументације:
    • Логика и доказивање: Представљање јасних и логичних разлога за подршку неком ставу. Емоционална аргументација: Употреба емоционалних апела како би се добило на симпатијама публике. Употреба примера и статистике: Подршка аргумента реалним подацима, примерима из праксе и историје. Контраргументација: Одговарање на аргументе противника, изношење контра-ставова који показују недостатке или слабости туђих аргумената.
    б) Практични примери из скупштинских дебата:
    • Изложити примере из стварних скупштинских дебата (може се користити видео запис или текстови са сајтова Народне скупштине или медија).
    • Пример: Како су посланици аргументовали свој став о економским мерама, законским изменама или политичким одлукама.
  3. Активност: Дебата у учионици
    а) Подела ученика у две групе:
    • Ученици ће бити подељени у две групе које ће представљати различите стране у дебати (за и против неке одлуке или закона).
    б) Тема дебате:
    • Пример теме: „Да ли је потребно увести нове еколошке законске мере за заштиту животне средине?“ Свака група треба да припреми своје аргументе и контра-аргументе за дебату.
    в) Спровођење дебате:
    • Групе ће имати 5-7 минута да изнесу своје аргументе.
    • Након почетног излагања, следи 3-5 минута за контра-аргументе и питања између група.

Завршни део:

  1. Резиме и закључци:
    • Дебате су веома важан део парламентарног процеса јер омогућавају посланицима да разматрају различите аспекте закона и политика.
    • Током дебата, важно је користити јасне и логичне аргументе, као и да се поштују правила и дисциплина.
  2. Питања за ученика:
    • Шта вам је било најинтересантније током дебате?
    • Како би могли побољшати дебате да буду конструктивније?
    • Зашто је важно да се дебате одржавају у духу поштовања и аргументованости?
  3. Задатак за домаћи рад (по избору):
    • Написати кратку рефлексију о дебатама у Народној скупштини и њиховом значају у демократском процесу.
    • Истражити један недавно усвојен закон и описати како су текле дебате у Скупштини током његовог разматрања.

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).