Циљ радионице:
Циљ радионице је да ученици развију вештине у стварању и продукцији кратког филма који истражује и представља вредности грађанског друштва, као што су слобода, права, одговорност, толеранција, и солидарност. Ученици ће научити како да изаберу тему, напишу сценарио, поделе задатке, снимају и монтирају филм, као и да евалуирају свој рад.
Трајање: 4 школска часа
Час 1: Избор теме и формулисање идеје
Циљ: Упознати ученике са концептом кратког филма, подстицати их да размисле о вредностима грађанског друштва и како их могу представити кроз филм.
Трајање: 45 минута
Активности:
- Увод:
- Наставник објашњава шта су вредности грађанског друштва и зашто су важне.
- Примери вредности као што су људска права, слобода, толеранција, поштовање закона, солидарност, итд.
- Кратко представљање основних корака у стварању кратког филма: избор теме, сценарио, снимање, монтажа и презентација.
- Мозгалице и дискусија:
- Ученици ће у групама разматрати које вредности грађанског друштва су им најинтересантније.
- Разматрају могуће теме као што су: слобода говора, праведност у друштву, екологија и друштвена одговорност, толеранција и мултикултурализам, права мањина.
- Дискусија у групама о томе како би те теме могле бити представљене у кратком филму.
- Избор теме и формулисање идеје:
- Свакој групи је додељена одређена тема.
- Ученике се охрабрује да формулишу основну идеју филма, коју ће развијати у сценарију.
- Свакој групи се помаже да дефинише поруку коју желе да пошаљу кроз свој филм.
Завршни део:
- Групе представљају своје идеје осталим ученицима.
- На крају часа наставник даје повратну информацију и подстиче ученике да започну рад на сценарију за следећи час.
Час 2: Писање сценарија; Подела задатака
Циљ: Научити ученике како да напишу сценарио за кратки филм и расподеле улоге у продукцији.
Трајање: 45 минута
Активности:
- Увод у сценарио:
- Наставник објашњава структуру сценарија: како се пише у облику сценских упутстава, дијалога и описних делова.
- Пример једноставног сценарија за кратки филм о вредностима грађанског друштва.
- Писање сценарија у групама:
- Свакој групи се даје задатак да напише сценарио за свој филм. Тема и порука филма морају бити јасно дефинисани у сценарију.
- Ученике се охрабрује да размотре врсте сцена које ће им бити потребне, дијалог, локације и други детаљи.
- Наставник кружи по групама и помаже ученицима да формулишу сценарио.
- Подела задатака:
- Након што су сценарији готови, групе треба да поделе задатке за снимање. Улоге могу бити: редитељ, камера, актери, звук, осветљење, монтажер.
- Објашњење како свака група треба да припреми свој део рада: ко ће бити одговоран за које аспекте продукције.
Завршни део:
- Групе презентују свој сценарио и поделу задатака осталим ученицима.
- Наставник даје повратне информације и припрема ученике за снимање.
Час 3: Снимање; Монтажа
Циљ: Покажите ученицима како да снимају сцена и како да направе прву верзију монтаже филма.
Трајање: 45 минута
Активности:
- Увод у снимање и монтажу:
- Наставник објашњава основне принципе снимања: како користити камеру, осветљење и звук.
- Кратко објашњење о монтажи: како се режирају и слажу сцена.
- Пример једноставне монтажне технике.
- Снимање филма:
- Ученике се подстиче да почну са снимањем филма према сценарију који су написали.
- Наставник ће бити присутан да помогне у контроли техничке опреме, као и да усмерава ученике у процесу снимања.
- Прва монтажа:
- Након снимања, ученици ће започети процес монтажу, спајања сцена, додавања звука и музике.
- Користиће основне алате за монтажу (нпр. Windows Movie Maker, iMovie или друга доступна софтверска решења).
- Наставник ће помоћи ученицима да створе прву верзију свог филма.
Завршни део:
- Групе се припремају да заврше своје филмове у следећем часу и да их презентују.
Час 4: Презентација; Евалуација
Циљ: Презентовати завршене кратке филмове и евалуирати рад у групама.
Трајање: 45 минута
Активности:
- Презентација филмова:
- Свакој групи је дато време да презентује свој кратки филм пред осталим ученицима.
- Након сваке презентације, ученици и наставник дају повратне информације и коментаре на рад.
- Евалуација рада:
- Ученици испуњавају кратку евалуацију на основу неколико критеријума:
- Како је група сарађивала током радионице?
- Како је филм испунио задатке и поруку о вредностима грађанског друштва?
- Шта је могло бити урађено боље у продукцији филма?
- Ученици испуњавају кратку евалуацију на основу неколико критеријума:
- Закључак:
- Наставник сумира рад и наглашава важност креативности, сарадње и одговорности у процесу стварања медијског садржаја.
Завршни део:
- Завршно питање: Како је процес стварања кратког филма помогао у разумевању вредности грађанског друштва?
Домаћи задатак:
- Написати рефлексију о процесу стварања филма и значају вредности грађанског друштва које су биле представљене у филму.