Циљ часа: Разумевање утицаја друштвених мрежа на формирање мишљења и понашање појединца, развијање критичког размишљања и способности да се препознају позитивне и негативне стране коришћења друштвених мрежа.
Исходи часа:
- Ученици ће разумети како друштвене мреже утичу на њихове ставове и понашање.
- Биће у стању да препознају позитивне и негативне аспекте употребе друштвених мрежа.
- Развиће критички однос према информацијама које добијају преко друштвених мрежа.
- Научиће како да управљају својом присутношћу на мрежи на одговоран начин.
Уводни део:
- Уводна дискусија:
- Питања за подстицање размишљања: „Колико времена проводите на друштвеним мрежама?“ и „Како информације које видите на друштвеним мрежама утичу на ваше мишљење и одлуке?“
- Наставник представља тему часа и објашњава значај разумевања утицаја друштвених мрежа.
- Примери из праксе:
- Наставник наводи примере актуелних догађаја или трендова који су се ширили на друштвеним мрежама и како су утицали на понашање људи (нпр. изазови, дезинформације, акције солидарности).
Главни део:
- Презентација и предавање:
- Како друштвене мреже утичу на појединца:
- Позитивни аспекти: информисаност, повезивање са другима, могућности за учење и развој.
- Негативни аспекти: ширење лажних информација, утицај на самопоуздање, вршење притиска на мишљење и понашање.
- Психолошки аспекти: како алгоритми функционишу и зашто су корисници склони веровању у одређене садржаје (нпр. потврда властитих уверења, „ехо коморе“).
- Критичко размишљање: како препознати поуздане изворе и избегавати манипулацију.
- Како друштвене мреже утичу на појединца:
- Групни рад – анализа примера:
- Ученици се деле у групе и добијају различите примере постова са друштвених мрежа.
- Задатак: анализирати пост и одговорити на питања – да ли је садржај поуздан, који је његов циљ и како би могао да утиче на понашање и мишљење.
- Групе представљају своје закључке пред разредом, а наставник модерира дискусију и истиче кључне поуке.
Завршни део:
- Сумирање часа:
- Наставник истиче најважније појмове и савете: Будите критични према информацијама на друштвеним мрежама, проверите извори и будите свесни утицаја који садржаји могу имати на вас.
- Активност за размишљање:
- Ученици добијају задатак да до наредног часа воде дневник у ком ће бележити како су информације са друштвених мрежа утицале на њихове ставове или одлуке током недеље.