Циљ часа: Да ученици разумеју основне принципе безбедног и одговорног коришћења интернета, да препознају разлику између онога што је дозвољено и онога што није на интернету, и да науче како да се заштите од ризика који могу настаћи при коришћењу интернета.
Задаци часа: Разумети значај безбедности на интернету и основне етичке принципе. Разликовати дозвољене и недозвољене активности на интернету. Разговарати о правима и одговорностима корисника интернета. Научити како заштитити личне податке и бити свестан ризика. Развити критичко размишљање и одговорно понашање на интернету.
Увод:
- Питање за ученике: Шта ви најчешће радите на интернету? (на пример, сурфовање, друштвене мреже, игре, учење)
- Разговор: После што већина ученика одговори, питајте их шта мисле да ли је све што раде на интернету дозвољено? Шта је то што сматрате да није у реду да се ради на интернету?
- Уводна дефиниција: Поред одговора ученика, кратко објасните да интернет пружа многе могућности, али и неке опасности. Истакните да постоје правила која нам помажу да се заштитимо и користимо интернет на сигуран начин.
Главни део:
- Презентовање и дискусија о дозвољеним и недозвољеним активностима на интернету:
- Дозвољене активности:
- Образовне активности (учење, истраживање, похађање онлајн часова)
- Комуникација са пријатељима и породицом преко сигурних платформи
- Друштвене мреже уз поштовање правила и закона
- Користење интернетских услуга на безбедан начин (куповина, банкарство)
- Недеозвољене активности:
- Неовлашћено копирање и деловање са туђим ауторским правима
- Сајбер насиље
- Дистрибуција неовлашћених и незаконитих садржаја (порнографија, насилни садржај)
- Лажно представљање (прикривање идентитета)
- Кршење правила сајтова (правила коришћења, неовлашћено деловање на сајтовима)
- Дозвољене активности:
- Разговор о сигурности на интернету:
- Како се заштитити од вируса, малвера и фишинга.
- Зашто је важно користити јаке лозинке и двофакторску аутентификацију.
- Како заштитити личне податке (не делити осетљиве информације као што су адресе, бројеви телефона, лозинке).
- Тимски рад/активност:
- Разделите ученике у мање групе и дајте им задатак да направе списак “дозвољених” и “недозвољених” активности на интернету. Након тога, нека свака група представи своје налазе.
Завршни део:
- Обавезе и права на интернету:
- Објасните ученицима да интернет има правила, али да сви корисници треба да имају одговорност и за своје поступке.
- Помените да постоје закони који регулишу коришћење интернета и да свако може да буде одговоран за своје поступке, укључујући и правне последице.
- Завршно питање:
- Како ћете се осећати ако неко повреди ваша права на интернету? (Ово питање може да покрене дискусију о томе како се осећамо када смо жртве насиља или злоупотребе на интернету и шта можемо учинити у тим ситуацијама.)
- Домаћи рад:
- Нека ученици напишу кратак састав о томе каква права имају на интернету и како да се заштите од опасности.