Шта је дозвољено, а шта није на интернету

Циљ часа: Да ученици разумеју основне принципе безбедног и одговорног коришћења интернета, да препознају разлику између онога што је дозвољено и онога што није на интернету, и да науче како да се заштите од ризика који могу настаћи при коришћењу интернета.

Задаци часа: Разумети значај безбедности на интернету и основне етичке принципе. Разликовати дозвољене и недозвољене активности на интернету. Разговарати о правима и одговорностима корисника интернета. Научити како заштитити личне податке и бити свестан ризика. Развити критичко размишљање и одговорно понашање на интернету.

Увод:

  1. Питање за ученике: Шта ви најчешће радите на интернету? (на пример, сурфовање, друштвене мреже, игре, учење)
  2. Разговор: После што већина ученика одговори, питајте их шта мисле да ли је све што раде на интернету дозвољено? Шта је то што сматрате да није у реду да се ради на интернету?
  3. Уводна дефиниција: Поред одговора ученика, кратко објасните да интернет пружа многе могућности, али и неке опасности. Истакните да постоје правила која нам помажу да се заштитимо и користимо интернет на сигуран начин.

Главни део:

  1. Презентовање и дискусија о дозвољеним и недозвољеним активностима на интернету:
    • Дозвољене активности:
      • Образовне активности (учење, истраживање, похађање онлајн часова)
      • Комуникација са пријатељима и породицом преко сигурних платформи
      • Друштвене мреже уз поштовање правила и закона
      • Користење интернетских услуга на безбедан начин (куповина, банкарство)
    • Недеозвољене активности:
      • Неовлашћено копирање и деловање са туђим ауторским правима
      • Сајбер насиље
      • Дистрибуција неовлашћених и незаконитих садржаја (порнографија, насилни садржај)
      • Лажно представљање (прикривање идентитета)
      • Кршење правила сајтова (правила коришћења, неовлашћено деловање на сајтовима)
  2. Разговор о сигурности на интернету:
    • Како се заштитити од вируса, малвера и фишинга.
    • Зашто је важно користити јаке лозинке и двофакторску аутентификацију.
    • Како заштитити личне податке (не делити осетљиве информације као што су адресе, бројеви телефона, лозинке).
  3. Тимски рад/активност:
    • Разделите ученике у мање групе и дајте им задатак да направе списак “дозвољених” и “недозвољених” активности на интернету. Након тога, нека свака група представи своје налазе.

Завршни део:

  1. Обавезе и права на интернету:
    • Објасните ученицима да интернет има правила, али да сви корисници треба да имају одговорност и за своје поступке.
    • Помените да постоје закони који регулишу коришћење интернета и да свако може да буде одговоран за своје поступке, укључујући и правне последице.
  2. Завршно питање:
    • Како ћете се осећати ако неко повреди ваша права на интернету? (Ово питање може да покрене дискусију о томе како се осећамо када смо жртве насиља или злоупотребе на интернету и шта можемо учинити у тим ситуацијама.)
  3. Домаћи рад:
    • Нека ученици напишу кратак састав о томе каква права имају на интернету и како да се заштите од опасности.

Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu egeografija.rs, možemo da sačuvamo određene informacije na korisnikov uređaj, putem “kolačića” (eng. “cookies”).