Циљ часа: Разумети основна људска права, њихову универзалност и важност у свакодневном животу, као и улогу држава у заштити и промоцији људских права.
Уводни део:
- Шта су људска права?
- Људска права су основна права која припадају свакој особи само због тога што је човек. Ова права су урођена и неопходна за достојанствен живот и развој.
- Према Општој декларацији о људским правима, сва људска бића рађају се слободна и једнака у достојанству и правима.
- Значај људских права:
- Људска права омогућавају сваком појединцу да задовољи своје основне потребе, развије своје потенцијале и живи у складу са достојанством.
- Нагласите да права не зависе од порекла, расе, пола, језика или верског опредељења.
Главни део:
- Основна људска права:
- Право на живот: Свако има право на живот и заштиту од насиља и злостављања.
- Заштита физичког и моралног интегритета: Право на заштиту од тортуре и других облика нехуманог поступања.
- Право на једнакост: Сви људи су једнаки пред законом и имају право на једнаку заштиту од дискриминације.
- Право на правду: Нико не може бити проглашен кривим без одлуке суда.
- Историја и развој људских права:
- Пре Другог светског рата, људска права су била унутрашња ствар сваке државе.
- После Другог светског рата, створена је потреба за међународном заштитом људских права. Данас, људска права су део међународног права и све државе су обавезне да их поштују.
- Три елемента људских права:
- Носилац права: Особа која има право.
- Садржај права: Оно што се од носиоца права тражи или шта права подразумевају.
- Носилац дужности: Особа или институција која је одговорна за поштовање и спровођење права.
- Активност: „Креирање постера о људским правима“
- Подела у групе: Поделите ученике у мале групе (4-5 ученика).
- Израда постера: Свакој групи дайте задатак да направи постер који ће представљати нека основна људска права. Постер може укључивати:
- Слике које илуструју права
- Кратке описе и примере права
- Цитате из Опште декларације о људским правима
- Представљање постера: Нека групе представе своје постере осталим ученицима и објасне шта су укључили и зашто су одабрали та права.
Завршни део:
- Разговор и рефлексија:
- Разговарајте о томе како људска права доприносе правди и равноправности у друштву.
- Питајте ученике: „Како се осећате када су ваша права поштована? Како се осећате када права других нису поштована?“
- Међународни дан људских права:
- Обележите 10. децембар као Међународни дан људских права. Објасните значај овог дана и како се широм света обележава.
- Закључак:
- Подсетите ученике на важност људских права и улогу сваке особе у њиховом поштовању и промоцији.
- Охрабрите их да разматрају и примењују принципе људских права у свом свакодневном животу.
Домаћи задатак: Рефлексија о људским правима: Нека ученици напишу кратак састав или есеј о томе које људско право сматрају најважнијим и како се оно може заштитити у њиховој локалној заједници.
Провери знање кроз игру: